To «NOELL» alldayrestaurantbar, αποτελεί μια από τις νεότερες αφίξεις στο τοπικό χαρακτήρα της πόλης της Θεσσαλονίκης και βρίσκεται στην καρδιά της και τον κεντρικό πυκνό αστικό ιστό αυτής.
Η αρχιτεκτονική και διακοσμητική προσέγγιση για τον εσωτερικό χώρο ακολουθεί μια αφήγηση που μεταφέρει τους επισκέπτες στην εποχή της Βικτωριανής Αγγλίας.
Πρόκειται για την μεταφορά του κοινού στο περιβάλλον μιας εγκαταλελειμμένης έπαυλης της Βικτωριανής Αγγλίας, που χαρακτηρίζεται από μεγάλους τεχνητούς φεγγίτες (βιτρό από τον προηγούμενο χώρο ‘Tre Marie’ επαναχρησιμοποιούνται), σπάνια διακοσμητικά αντικείμενα (εκκλησιαστικοί / κρυστάλλινοι πολυέλαιοι, περίτεχνα χαλιά), έργα τέχνης, λεπτομέρειες ζωγραφισμένες στο χέρι, τοιχογραφίες, βαριές κόκκινες βελούδινες κουρτίνες, πίνακες πορτραίτων και θεμάτων που αντλούνται από την Βικτωριανή εποχή, μετατρέπουν την κεντρική αίθουσα σε Πινακοθήκη.
Η αρχιτεκτονική πρόταση βασίζεται στην κατασκευή μιας θεατρικής αφήγησης όπου μια σειρά διαφορετικών χωρικών σχέσεων και ποιοτήτων ακολουθεί η μία την άλλη – μια θεατρική σκηνή όπου επιλέγονται διαφορετικές σκηνογραφίες για τα επιμέρους ‘δωμάτια- σκηνές’ του εσωτερικού χώρου.
Ο σχεδιασμός φωτισμού για το NOELL στοχεύει στο να είναι δυναμικός και συνεχώς μεταβαλλόμενος, να υποδηλώνει το πέρασμα του χρόνου, επιτρέποντας την διαφορετική ανάγνωση των ποιοτήτων μέσα στους χώρους – εντείνοντας έτσι την συναισθηματική εναλλαγή – δημιουργώντας διαφορετικές ατμόσφαιρες, παραμένοντας ευέλικτος και προσαρμοστικός στις ανάγκες του εκάστοτε χώρου σε διαφορετικές στιγμές της ημέρας.
Ο επισκέπτης εισέρχεται μέσα από ένα περιβάλλον ‘εξωτερικού’ κήπου/’atrium’, ενώ ένας μεγάλος τεχνητός φεγγίτης με προσομοίωση του φυσικού φωτός και των διαφορετικών τόνων του λευκού, θέτει τη σωστή διάθεση και προσφέρει στον επισκέπτη άμεσα ένα εναλλακτικό περιβάλλον απόδρασης από την καθημερινότητα.
“Οι τόνοι του λευκού εναλλάσσονται και η παλέτα των αποχρώσεων του λευκού ποικίλει από τα μπλε/γαλάζια χρώματα του φυσικού φωτός της ημέρας (6000Κ) έως τα χρώματα του δειλινού (2700Κ) και όλες τις ενδιάμεσες εκφάνσεις του”.
Οι σκηνές προγραμματισμού και η ενσωμάτωση λογισμικού στην τεχνολογία του φωτισμού (sweet light programming – DMX controlling) επέτρεψαν τη δημιουργία διαφορετικών σκηνών φωτισμού όπου τα επίπεδα έντασης και αποχρώσεων μπορούν να ρυθμίζονται, να εναλλάσσονται και να ποικίλουν σε τόνους του λευκού (tunable white) ή εναλλαγής των βασικών χρωμάτων (RGB color changing), συμπληρώνοντας πάντα το ‘θεατρικό σενάριο’ και το διακοσμητικό ύφος του εκάστοτε χώρου.
Επιπλέον, φωτισμός κατεύθυνσης (accent lighting) εισάγεται με τη χρήση φωτιστικών σωμάτων σε ράγες, χρησιμοποιώντας πηγές LED CRI90 με θερμή λευκή απόχρωση του φωτός και μεταβαλλόμενη ένταση κατά την οποία μεταβάλλεται ήπια και η θερμοκρασία χρώματος του φωτός, ώστε να διασφαλίζεται οπτική διαύγεια και ευκρίνεια (dim to warm 1800 – 3000K).
The interior architectural character given to the space follows a narrative reminiscent of a Victorian mansion, characterized by large artificial skylights created above while rare decorative items such as ecclesiastical/crystal chandeliers, hand painted frescos on walls & columns, heavy red velvet curtains, large paintings of portraits and themes from the Victorian Era, transform the central hall into an Art Gallery.
The architectural proposal is based on the construction of a physical narration, a series of diverse spatial relationships – a stage where different scenographies are chosen for the different ‘rooms’ within.
Lighting for “NOELL” aims to being variable and dynamic showing the passing of time, enabling the appreciation of the diverse qualities within the rooms – intensifying the emotional impact -creating the required mood while being flexible and adaptive.
The visitor enters through an ‘Outdoor’ Garden/Patio setting, while the skylight above sets the right mood and the user is immediately offered an alternative world to everyday life, suggesting the time of day, high noon deepest night and everything in between.
Programming scenes and incorporating IT software into the illumination technology enabled the creation of ambient stage like lighting fluid tunable white or RGB skylights, while being selective – atmospheric while dimensional – appropriate to the style of each particular room.
“Artificial light scenarios adjustable light intensity, colors and color temperatures are programmed to be selected and change a room at the click of a mouse!”
In addition accent lighting is introduced with the use of track spot lights using LED CRI90+ sources with warm dimming (1800 – 3000K) so that visual clarity is ensured.
A game of impressions is created with the application of color with an RGB dimmable skylight above the VIP Large Dining Room. Finally Both decorative lighting and effect lighting is what personalized the Interior of NOELL.
Title of work:Victorian style Bar – Restaurant, Type of building – space:All day Restaurant Bar, Location of work: Thessaloniki – Greece, Client:Noel Athens – Patron IKE, Architects:406architects, Design team:Christos Papas – Eleni Moschovakou – Spyros Ampatzoglou, Architectural lighting design:MARA SPENTZA, Interior design: Fani Spyridaki, Scenography: Dimitris Polychroniadis, Art Work: Vivian Dimitrakopoulou, Construction:406 architects – Triantafyllos Delizisis, Design stage: June – July 2018, Month and year of completion of work: October 2018, Text description:MARA SPENTZA, Photography:STEFANOS TSAKIRIS