Σε έναν ελαφρά κεκλιμένο ελαιώνα στη Νότια Πελοπόννησο, είναι χτισμένη μία εντυπωσιακά όμορφη κατοικία που σχεδιάστηκε, από το αρχιτεκτονικό γραφείο LASSA architects, του Θεόδωρου Σαραντόγλου – Λάλη και της DoraSweijd, με έδρα το Λονδίνο και τις Βρυξέλλες, για ένα ζευγάρι συλλεκτών έργων τέχνης, συνδυάζοντας την τυπολογία ενός εκθεσιακού χώρου με την μοναστηριακή αντίληψη των κλειστών εσωτερικών κήπων.
Το έργο αποτελείται από έναν ενιαίο κυματιστό τοίχο, ο οποίος περικλείει τις προστατευμένες αυλές, που βρίσκονται τοποθετημένες στο άκρο κάθε πτέρυγας. Το σχήμα Χ της βίλας επιμερίζει τον χώρο σε 4 διακριτά μέρη, προσφέροντας στην ανατολική πλευρά, οπτική ηρεμία και μεταβαλλόμενη σκίαση στη διάρκεια της μέρας.
“«Η βίλα ΚΗΙ», λέει ο Θόδωρος Σαραντογλου Λαλης, «συνδυάζει δύο αντίρροπα στοιχεία, τα οποία αλληλοσυμπληρώνονται – οι αυλές προσφέρουν τη δυνατότητα στοχαστικής απομόνωσης, ενώ η δυτική πτέρυγα και η οροφή προσφέρουν άπλετη, πανοραμική θέα στην θάλασσα»”.
Η επιφάνεια του εξωτερικού τοίχου κινητοποιείται από τσιμεντένιες πτυχώσεις – διακυμάνσεις, το εύρος των οποίων μειώνεται κατά μήκος της πρόσοψης. Η τροχιά του ήλιου δημιουργεί ένα παιχνίδι με τις σκιές στην διάρκεια της μέρας, ενώ ο κυματιστός τοίχος λειτουργεί επίσης ως σκηνικό πάνω στo οποίo προβάλλεται η σκιά των δένδρων.
“Η οροφή του έργου καθορίστηκε από την κορυφή των ελαιόδεντρων που το αγκαλιάζουν, ενώ η εύκολα προσπελάσιμη ταράτσα της σκεπής εξασφαλίζει την πανοραμική θέα προς την θάλασσα”.
Το ύψος του τοίχου που το περιβάλλει, ποικίλει καθώς σταδιακά βυθίζεται στη γη, μειώνοντας το ύψος της πρόσοψης στην άκρη κάθε πτέρυγας στα 1,2 μέτρα. Το χώμα της εκσκαφής χρησιμοποιήθηκε για την δημιουργία μιας μετάβασης τοπίου, που ενσωματώνει καλλίτερα το κτίριο στο φυσικό περιβάλλον.
Εσωτερικά, κάθε δωμάτιο βλέπει προς μια εσωτερική βεράντα και αυλή. Ο τοίχος του δωμάτιου εκτείνεται προς τα έξω και πλαισιώνει μια λεμονιά. Η απουσία γωνιών και η συνέχεια του τοίχου προσφέρουν σημαντική διεύρυνση των χώρων. Οι καμπύλες των τοίχων καδράρουν τις εναλλαγές του φωτός και του χρώματος του ουρανού, επιτείνοντας την παρουσία στον εσωτερικό χώρο.
Η στρατηγική αυτή επέτρεψε την εκτός έργου παραγωγήμεγάλων δομικών κομματιών από φελιζόλ με την τεχνική του hot-wire cutting, όπως το καλούπι για τον κυματιστό τοίχο, στοιχεία για τον φωτισμό της οροφής και τμήματα της επίπλωσης, αυξάνοντας το επιπέδο των φινιρισμάτων καθώς και μειώνοντας σημαντικά τον προϋπολογισμό.
Η ελαφρότητα του καλουπιού διευκόλυνε την μεταφορά του και την τοποθέτηση του, από ολιγομελή ομάδα σε δυο μόνον μέρες. Μετά την χύτευση του σκυροδέματος, το καλούπι κόπηκε και ξαναχρησιμοποιήθηκε ως μονωτικό υλικό στον τοίχο και την οροφή. Για το έργο χρησιμοποιήθηκαν ελληνικό τσιμέντο και μωσαϊκό από την ελληνική βιομηχανία μαρμάρου.
Τίτλοςέργου: KHI House & Art Space, Τυπολογία: Ιδιωτικήκατοικία, Τοποθεσία: Μεθώνη – ΝότιαΠελοπόννησος – Ελλάδα, Αρχιτεκτονικήμελέτη: LASSA architects, Ομάδαμελέτης:Αρχιτεκτονικήομάδα: ΘεόδωροςΣαραντόγλου \ Λάλης & Dora Sweijd (Επικεφαλής αρχιτέκτονες) – Jonathan Cheng (αρχιτέκτοναςέργου) – ΝικόλαςΚλιμεντίδης – Jocelyn Arnold – Raz Keltsh, Τοπικόςαρχιτέκτονας: Β. Κοσμόπουλος, Στατικήμελέτη: Metep – L. Babilis, Σχεδιασμόςπαραγωγής: LASSA architects, Μηχανολογικήμελέτη: Δ. Μάντας, Γενικήεπίβλεψη – Κατασκευή: Β. Σπυρόπουλος, Παραγωγήυλικώνκατασκευής: RIZAKOS, Επιφάνεια: 200 m², Κείμενοπαρουσίασης: LASSA architects, Φωτογραφίες: NAARO
Προμηθευτές & Συνεργάτες έργου:
Υλικά Δαπέδων: VOTSALOTA (ZoidisPolyzois), Υλικά πισίνας: S. Zenetos, Μάρμαρα: THEARTOFSTONE (D. Paraskevas), Κουφώματα από ανοξείδωτο ατσάλι: TD.STEEL – D.DETILLEUX, Κουφώματα αλουμινίου: ALUMET / Petroulakis – Valvis, Μηχανολογικός εξοπλισμός: FOURSEASONS – KLIMAENGINEERING, Ηλεκτρολογικός εξοπλισμός: V. Psicharis
English description: Along a gently sloping olive grove in the Southern Peloponnese, London and Brussels based architects, Theo Sarantoglou Lalis and Dora Sweijd from LASSA architects designed KHI House & Art Space in Methoni, which was commissioned by an art collector couple, combining elements of a gallery typology with a monastery typology of enclosed gardens.
The project is formed by a single continuous ripplingwall that frames a series of protected courtyards at the extremity of each wing. The X-shaped massing divides the site into four distinct areas providing the eastern gardens with visual intimacy and variable shading throughout the day.
“’KHI combines two extreme conditions which complement one another – the courtyards that provide meditative enclosure and the west wing and roof that, in contrast, offer unobstructed panoramic viewstowards the sea’, says Theo Sarantoglou Lalis».
The wall surface is animated by cast concrete ripples whose amplitude diminishes along the length of the facade. The course of the sun creates a play of shadows throughout the day. The rippling wall acts as a backdrop for tree shadows.
“The height of the project is constrained to the peak of the surrounding olive trees, whilst maintaining panoramic views to the sea from an accessible roof terrace”.
In its deployment, the wall elevation varies as it is gradually sunken into the terrain, tapering the height of the facade to 1.2m at the end of each wing. The excavated earth was recuperated to create a tapered transition enabling a softer integration of the project within the agrarian landscape.
Internally, each room is extended by a terrace and courtyard. The room wall projects outward and folds to frame a lemon tree. The absence of corners and the continuity of the wall provide spatial expansion. The curved walls frame the changing sky color and light, inducing a strong presence of the sky within the interior.
The project was constructed by local contractors supported by LASSA’s experience with digital design and fabricationof non-standard parts. The architects collaborated with a company specializing in polystyrene products ranging from infrastructure to the fishing industry.
This strategy enabled the off-site production using digital hot-wire cutting of important constructive elements such as the concrete formwork used to cast the rippling wall, bespoke lighting elements contained within the ceiling, landscape formers as well as bespoke furniture items.
Following the casting of the concrete, all the formwork was then re-cut into sheets and reused as insulation within the wall cavity and ceiling. This strategy allowed for a minimal use of industrially produced building parts, instead favouring a local supply chain. The project made use of locally sourced materials such as concrete, and terrazzo amongst other products from the local marble industry.
Project title: KHI House & Art Space, Typology: Private residence, Location: Methoni – Peloponnese – Greece, Architecture: LASSA architects, Design team: Theo Sarantoglou Lalis & Dora Sweijd (Architects in charge) – Jonathan Cheng (Project Architect) – Nikolas Klimentidis – Jocelyn Arnold – Raz Keltsh, Local architect: V. Kosmopoulos, Structural engineering: Metep – L. Babilis, Formwork production design: LASSA architects, Mechanical engineering: D. Mantas, General contractor: V. Spyropoulos, Formwork production: RIZAKOS, Area: 200 m², Text description: LASSA architects, Photography: NAARO
Suppliers & Collaborators:
Floor finishes: VOTSALOTA (Zoidis Polyzois), Pool finishes: S. Zenetos, Marble: THE ART OF STONE (D. Paraskevas), Steel Window frames: TD.STEEL – D.DETILLEUX, Aluminium Window frames: ALUMET / Petroulakis – Valvis, Mechanical systems: FOURSEASONS – KLIMAENGINEERING, Electrical systems: V. Psicharis