Σε απόσταση αναπνοής από την πλατεία Αριστοτέλους και την ατμοσφαιρική προμενάδα της πόλης, το ολοκαίνουριο MonAsty, AutographCollectionbyMarriottInternational, που άνοιξε τις πόρτες του στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, έχει ήδη κερδίσει τη θέση του ως μια από τις πιο σημαντικές αφίξεις στον ξενοδοχειακό χάρτη της συμπρωτεύουσας, κι όχι μόνο επειδή είναι το πρώτο ξενοδοχείο που φέρει διεθνές σήμα στο κέντρο της πόλης.
To αρχιτεκτονικό γραφείο Not a Number Architects που υπογράφει το Interior Design του ξενοδοχείου, εξηγεί ότι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του ξενοδοχείου είναι το concept design του, το οποίο αντλεί έμπνευση από τον βυζαντινό χαρακτήρα της πόλης, την αίγλη του αυτοκρατορικού της παρελθόντος και την πλούσια αρχιτεκτονική της, σε συνδυασμό με την κοσμοπολίτικη ζωντάνια της και το σύγχρονο πρόσωπό της.
«Μπαίνοντας στη Θεσσαλονίκη το ’45, αργά το βράδυ της Μ. Πέμπτης είχε τελειώσει η λειτουργία και οι εκκλησίες άδειες, φωτισμένες ηχούσαν πένθιμα. Περπατούσα μόνος και θαμπωμένος – είπα από μέσα μου: “Θεέ μου, πόση αμαρτία πρέπει να περιέχει αυτή η πόλη για να ‘χει τόσες εκκλησίες”».
«Η πρώτη αυτή εντύπωση του Μάνου Χατζιδάκι για την Θεσσαλονίκη, ο οποίος έμελλε να γίνει φανατικός λάτρης της πόλης και των αφανών κατοίκων της, ήταν μια από τις βασικές αναφορές μας για να δομήσουμε μια μοναδική χωρική αφήγηση και εμπειρία για τον επισκέπτη στον εσωτερικό του ξενοδοχείου MonAsty. Όπως για κάθε Autograph Collection ανά την υφήλιο έτσι και για το πρώτο ξενοδοχείο πέντε αστέρων στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της πόλης, η Marriott International αναζήτησε ένα σχεδιαστικό concept και ταυτότητα που να συνδυάζει την εντοπιότητα με το πολυτελές brand», ανέφερε χαρακτηριστικά η σχεδιαστική ομάδα των Not a Number Architects.
Ο σχεδιασμός των εσωτερικών χώρων του MonAsty αντλεί έμπνευση από την βυζαντινή κληρονομιά της πόλης, που παραμένει εμφανής κυρίως στους ναούς της και εκφράζεται είτε μέσα από την υλικότητα όπως η ιδιαίτερη χρήση πέτρας, τούβλου, ξύλου και μαρμάρου, είτε μέσα από μια πνευματικότητα που πηγάζει από την λιτή και αυστηρή χρήση του φωτός και των χρωμάτων.
Αφορμή για την βυζαντινή, μοναστηριακή προσέγγιση στον εσωτερικό σχεδιασμό του ξενοδοχείου των 100 δωματίων στάθηκε και το γεγονός ότι γειτνιάζει με το μοναδικό ενεργό μοναστήρι στο κέντρο της πόλης, αυτό της Αγίας Θεοδώρας, το οποίο πήρε την θέση ενός βυζαντινού μοναστηριού που κάηκε στην μεγάλη πυρκαγιά του 1917.
Η χωρική αφήγηση των κοινόχρηστων χώρων και των δωματίων συνδέουν την μοναστηριακή ατμόσφαιρα με την σύγχρονη λειτουργία ενός ξενοδοχείου, δημιουργώντας ένα «καταφύγιο» μέσα στην πολύβουη πόλη που απευθύνεται τόσο στους επισκέπτες όσο και στους κατοίκους της.
“Στην κεντρική είσοδο του ξενοδοχείου ξεχωρίζει η βυζαντινή πλέξη του πέτρινου δαπέδου, η οποία ενοποιεί το μέσα με το έξω, κάνοντας τον χώρο του μπαρ να θυμίζει στοά”.
Καθαρές και λιτές φόρμες, με αναφορές στην μοναστηριακή αρχιτεκτονική, όπως καμάρες και κόγχες, καθώς και υλικότητες που εξυμνούν το craftsmanship όπως δέρμα, πλεκτή ψάθα, τούβλο, ξύλο και επαλειφόμενα κονιάματα, κοσμούν διάφορα σημεία της ρεσεψιόν, του λόμπι και του εστιατορίου.
Αυτή η «multisensory» σχεδιαστική πορεία συνεχίζει και έξω στον κήπο, όπου ένας συνδυασμός φύτευσης και υδάτινου στοιχείου απομονώνει ακόμη περισσότερο τον επισκέπτη από τον θόρυβο της πόλης δημιουργώντας μία ατμόσφαιρα περισυλλογής και χαλάρωσης. Ο ανοιχτός διάλογος του MonAsty με την ιστορία της πόλης και τις μοναστηριακές επιρροές ολοκληρώνεται στους ιδιωτικούς χώρους των δωματίων με γήινους, μονοχρωματικούς τόνους, ειδικά σχεδιασμένα έπιπλα, πινελιές αυτοκρατορικού πράσινου στις σουίτες και ξύλινες λεπτομέρειες.
English description: MonAsty’s interior design by architectural firm Not a Number Architects draws inspiration from the thousand-year byzantine heritage of the city of Thessaloniki. The title of the second most important metropolis of the Byzantine Empire is long lost but remains faintly evident in the numerous Christian orthodox temples of that era still standing in the historic center of the city. The spirituality of those spaces is the magic that architects tried to instill in the design of the new Autograph Collection hotel and at the same time merge an alternative sense of locality with the international luxury brand of Marriott.
“The fact that the hotel site neighbours the only operating monastery inside the city center which was rebuilt after the great fire of 1917 on the remnants of an older byzantine one, further informed our design”, describes the design team of Not a Number Architects.
A mystic atmosphere throughout the common spaces of the 100-room hotel is achieved through an austere materiality and subtle use of natural and artificial lighting. The monastic experience is coupled with the high-end operation of a 5* hotel, making it a luxury refuge from the bustling city center.
The interior layout of the ground floor is organized on a stark symmetry of spaceswith the bar taking center stage in the central axis that emulates the nave of early Byzantine temples. This gesture gets amplified by the grandiose wooden ceiling that extends over the entrance to the front and over a secret garden to the back.
Three majestic brass-coated chandeliers reminiscent of hanging candlesticks further accentuate the central axis inviting visitors to the bar as it becomes visible from across the street. The Byzantine weave pattern of the stone flooring runs from the covered plaza of the entrance to the lobby area unifying the exterior with the interior spaces.
The reception area stands out with the juxtaposition of a black marble desk on a floor to wall monochromatic brick surface, further complemented with warm wood elements such as gridded partitions and shelving creating an imposing yet welcoming atmosphere. Right at the opposite side visitors get a view of the hotel’s restaurant. Decked out in an array of simple and warm materials its design takes cues from the menu’s folklore and contemporary duality, creating a collage of traditional and historic references.
At the same time, design elements that intensify the monastic references such as alcove shaped seating banquettes and domed ceilings are carefully combined while materials that celebrate craftsmanship such as weathered leather, woven rattans, brushed wood and smeared mortars create a rich tactile experience.
Site specific paintings by artist Fikos depict the story of Thessaloniki in the form of Byzantine murals, while sporadically dotted light pendants that float throughout the space, complete the reverent ambiance. In the secret garden, a mixture of greenery and elements of water further isolate the visitor from the bustling city, creating an atmosphere of contemplation and tranquility.