Οι κοινόχρηστοι χώροι των ξενοδοχείων και των τουριστικών καταλυμάτων εν γένει αποτελούν αντικείμενο συνεχούς διαλόγου και συνεχούς εξέλιξης, τόσο σε σχεδιαστικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο. Και όχι τυχαία. Αποτελούν τους χώρους, όπου ο αρχιτέκτονας θα κάνει την αρχική και συχνά πιο σημαίνουσα, σχεδιαστική χειρονομία και κατ’ επέκταση την εισαγωγή στην εμπειρία φιλοξενίας που προσφέρει το τουριστικό κατάλυμα.
Οι χώροι αυτοί επηρεάζονται από social trends και κατά περίπτωση οδηγούν στον σχεδιαστικό και αντιληπτικό επανακαθορισμό τόσο των χώρων όσο και του ξενοδοχείου ως τόπου υποδοχής ταξιδιωτών. Η δυναμική της εξέλιξης του τουριστικού καταλύματος αποτυπώνεται ως επί το πλείστον στους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου και στη συνέχεια μεταφέρεται οργανικά στους χώρους διαμονής του.
Κάποια από τα βασικά design concepts και αντικείμενο νέων πρωτότυπων προτάσεων φιλοξενίας, που αναπτύσσονται στους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου, είναι τα ακόλουθα.
Η εμπειρία της άφιξης, η οποία δίνει τον τόνο και την αρχική εντύπωση που παίρνει ο επισκέπτης τη στιγμή της εισόδου του στο κτίριο. Οι απαιτήσεις σε υψηλό σχεδιασμό συνεχώς αυξάνονται και ο χώρος υποδοχής του ξενοδοχείου οφείλει να δημιουργήσει θετική εντύπωση από την πρώτη στιγμή και να προϊδεάσει για την εμπειρία φιλοξενίας που προσφέρει το τουριστικό κατάλυμα. Καθώς το ξενοδοχείο, ως κέλυφος και χώρος, απομακρύνεται από στερεότυπα και τυποποιήσεις, η πρωτοτυπία και η διαφοροποίηση είναι πλέον το ζητούμενο ακόμη και μεταξύ ξενοδοχείων που ανήκουν στο ίδιο brand.
Η τεχνολογία στους κοινόχρηστους χώρους είναι άλλοτε ζητούμενο και άλλοτε όχι. Η συνδεσιμότητα παντού για κάποιους ταξιδιώτες είναι αυτονόητη, ενώ για άλλους η αποσύνδεση από την καθημερινότητα είναι ο λόγος προτίμησης του ενός καταλύματος από ένα άλλο. Η εύρεση της σωστής ισορροπίας μεταξύ τεχνολογικής συνδεσιμότητας και σύνδεσης με τον τόπο/χώρο φιλοξενίας είναι σημαντική. Για αυτό χώροι όπως το business center, αίθουσες κοινόχρηστων υπολογιστών, ακόμη και τα meeting rooms χάνουν τη σημασία τους και προτεραιότητα δίνεται σε υβριδικούς χώρους εργασίας – αναψυχής, όπου η επαφή με την τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για ανταλλαγή απόψεων μεταξύ ταξιδιωτών και δημιουργία νέων κοινωνικών σχέσεων και νέων τρόπων εργασίας που διαφοροποιούνται από αυτούς της καθημερινότητας.
Η βιωσιμότητα, προφανώς, πρέπει να ληφθεί υπόψη σε κάθε σημείο του σχεδιασμού και του κύκλου ζωής του ξενοδοχείου. Ωστόσο, πώς αυτή μορφώνει τους κοινόχρηστους χώρους των τουριστικών καταλυμάτων; Καθώς οι ταξιδιώτες όλο και περισσότερο μοιράζονται τις απόψεις και τις αξίες τους, τόσο μέσω των social media όσο και των αντίστοιχων εφαρμογών αναζήτησης τουριστικών καταλυμάτων, οι αρχές της αειφορίας και βιωσιμότητας πρέπει να είναι διακριτές στους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου. Υλικά τοπικά και φιλικά προς το περιβάλλον, κατάλληλος σχεδιασμός και ορθή χρήση των χώρων, σε συνδυασμό με την εμπειρία της τοπικής φιλοξενίας, συνεισφέρουν στην προβολή μιας χαρακτηριστικής ταυτότητας για το κατάλυμα.
Η ευελιξία του χώρου αποτελεί ακόμα μία έννοια που διαμορφώνει τη σύγχρονη βιομηχανία φιλοξενίας. Οι κοινόχρηστοι χώροι σχεδιάζονται έτσι ώστε να εξυπηρετούν πολλές λειτουργίες, είτε ταυτόχρονα, είτε ανάλογα με την περίοδο ή την ώρα της ημέρας. Μπορούν να μετατρέπονται από χώρους αναψυχής σε χώρους εργασίας και στη συνέχεια σε χώρους συνάντησης ή σε χώρους πώλησης προϊόντων ή ακόμα και σε οποιοδήποτε συνδυασμό των παραπάνω ταυτόχρονα.
Η ευεξία, μια έννοια συνήθως συνδεδεμένη με συγκεκριμένους χώρους του ξενοδοχείου, όπως το spa, είναι συχνά και το τελικό ζητούμενο της προσφερόμενης εμπειρίας φιλοξενίας από το τουριστικό κατάλυμα. Η ευεξία είναι μια έννοια που όλο και περισσότερο συναντάται ως πιο ολοκληρωμένο ξενοδοχειακό concept, το οποίο επεκτείνεται στο σύνολο των κοινόχρηστων χώρων του καταλύματος ως κοινωνική ευεξία, γαστρονομική ευεξία, χρωματική ευεξία, κ.α.
Όπως γίνεται αντιληπτό, τα παραπάνω design concepts είναι μεταξύ τους αλληλεξαρτώμενα. Ο τρόπος που αυτά συνδυάζονται καθορίζει την χαρακτηριστική ταυτότητα που θα έχουν οι κοινόχρηστοι χώροι των ξενοδοχείων και κατ’ επέκταση βοηθά το εκάστοτε τουριστικό κατάλυμα να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό.
Άρθρο του Θωμά Δαλαμπούρα | Διπλ. Αρχιτέκτονα Μηχανικού ΑΠΘ, M.Arch UCL, MBA HOU | Εταιρεία Delta Engineering – Σύμβουλοι Μηχανικοί | Επικεφαλής Τμήματος Τουριστικών Καταλυμάτων
Κεντρική φωτογραφία: Ανακτήθηκε 03/10/2023 room2-Chiswick–reception-1.jpg (hoteldesings.net)