Έχοντας ήδη σημαντική πολιτική, οικονομική και κοινωνική επιρροή, τα τελευταία χρόνια η βιωσιμότητα έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον του τομέα της φιλοξενίας. Τουριστικές επιχειρήσεις και επισκέπτες στρέφονται σε φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές, διαμορφώνοντας ένα νέο ταξιδιωτικό μοντέλο, αυτό του βιώσιμου τουρισμού (sustainable tourism).
Μια σημαντική μερίδα των ταξιδιωτών επιλέγουν συνειδητά για την διαμονή τους τουριστικά καταλύματα που χαρακτηρίζονται ως sustainable ή eco– friendly hotels. Η ανάπτυξη αυτού του τομέα είναι τόσο δυναμική που πλέον αποτελεί διακριτό τμήμα της αγοράς (market niche).
Παράλληλα, ο ξενοδοχειακός τομέας ενσωματώνει ολοένα και σε μεγαλύτερο βαθμό «πράσινα στοιχεία» στον σχεδιασμό των καταλυμάτων με στόχο να προσφέρουν μια διαφορετική και πιο ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία στους επισκέπτες. Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (UNWTO), ο τουρισμός συνεισφέρει για το 5% των εκπομπών CO2 διεθνώς (με τα ξενοδοχεία να ευθύνονται για το 20% αυτού του ποσοστού) αποδεικνύεται κρίσιμη η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών στις τουριστικές εγκαταστάσεις όπως:
Υιοθέτηση περιβαλλοντικών, κοινωνικών και πολιτιστικών στοιχείων στο σχεδιασμό τουριστικών καταλυμάτων.
Εφαρμογή βιοκλιματικών κατασκευαστικών μεθόδων, για βέλτιστη ενεργειακή συμπεριφορά.
Προσαρμογή στο περιβάλλον και στον τόπο.
Ενσωμάτωση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Ενσωμάτωση τοπικών και οικολογικών προϊόντων.
Συμβολή στην κοινωνική ανάπτυξη και στήριξη τοπικών επιχειρήσεων.
Επιπρόσθετα, οι τουριστικές επιχειρήσεις που ενσωματώνουν στοιχεία της βιωσιμότητας στις εγκαταστάσεις τους, εξελίσσουν τον σχεδιασμό των κτιρίων τους καθώς και τις υπηρεσίες τους με στόχο:
Την αναβαθμισμένη ταξιδιωτική εμπειρία
Η επένδυση σε βιώσιμές τεχνολογίες, εστιάζει σε αντικείμενα πρώτης γραμμής (design, interior design, furniture, lighting), που επιδρούν θετικά στην εμπειρία του επισκέπτη.
Την ανάδειξη της εταιρικής ταυτότητας
Η εφαρμογή περιβαλλοντικά φιλικής εταιρικής πολιτικής (eco-friendly corporate culture) δίνει ένα ξεχωριστό στίγμα στην επιχείρηση, βελτιώνοντας την εταιρική εικόνα και προσελκύοντας περισσότερους επισκέπτες.
Την οικονομική αποδοτικότητα
Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μπορούν να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη και να αυξήσουν την αποδοτικότητα, υιοθετώντας νέες «πράσινες» τεχνολογίες, όπως η ανακύκλωση, η επανάχρηση κλπ.
Τα οικονομικά κίνητρα
Οι κρατικοί φορείς συχνά προωθούν και επιδοτούν την ενεργειακή αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και την κατασκευή «πράσινων» βιοκλιματικών κτιρίων, παρέχοντας κίνητρα όπως η φορολογική ευελιξία, ταχεία αδειοδότηση κλπ.
Το ρυθμιστικό πλαίσιο
Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που αφορούν τα ξενοδοχεία επεκτείνονται σε παράγοντες όπως η επικινδυνότητα των υλικών, η διαχείριση των υδάτων, η επίδραση στο περιβάλλον κλπ, οι οποίοι επηρεάζουν το σχεδιασμό και την κατασκευή τους, ενώ συμβάλλουν σημαντικά στην εξέλιξη του σχεδιασμού, της κατασκευής και της λειτουργίας τους.
Η ενσωμάτωση της βιωσιμότητας αποτελεί μια νέα σελίδα για τον κλάδο της φιλοξενίας. Πρόκειται για μια ευκαιρία να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν με αρχές αειφορίας που θα επιτρέψουν την διατήρηση της ανάπτυξης και της κερδοφορίας του κλάδου σε βάθος χρόνου και την ταυτόχρονη βελτίωση της προσφερόμενης ταξιδιωτικής εμπειρίας σε ένα δυναμικά εξελισσόμενο περιβάλλον, όπου οι ταξιδιώτες επιλέγουν συνειδητά να μην αφήνουν κατά την διάρκεια των ταξιδιών τους πίσω τις περιβαλλοντικές τους ευαισθησίες.
Άρθρο του Θωμά Δαλαμπούρα | Διπλ. Αρχ. Μηχανικού M.Arch UCL, MBA HOU | Εταιρεία Delta Engineering – Σύμβουλοι Μηχανικοί | Τομέας Μελετών & Αδειοδοτήσεων Τουριστικών Έργων
Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: Delta Engineering – Σύμβουλοι Μηχανικοί (blog)