ΤΕΕ Πελοποννήσου: Νέες περιπτώσεις – ερωταπαντήσεις για την αυθαίρετη δόμηση
18 Μαρτίου 2020Σε 256.269 ανέρχονται οι αιτήσεις διόρθωσης των τετραγωνικών ακινήτων
18 Μαρτίου 2020Στη χώρα μας ο Οικοδομικός Κανονισμός πλέον επιτρέπει να κατασκευάσουμε κτήρια κατηγορίας μεσαίου ύψους (mid rise), 4 εώς 11 ορόφων αλλά και σε ειδικές περιπτώσεις κατηγορίας μεγάλου ύψους (ψηλά) – high rise. Ως γνωστό σε πολλές περιπτώσεις απαιτείται η κατασκευή δεύτερου ή και παραπάνω υπογείων ορόφων για την εξασφάλιση χώρων θέσεων στάθμευσης.
Η κατασκευαστική κουλτούρα στη χώρα μας, λόγω των διαθέσιμων πρώτων υλών, έχει καθιερώσει το οπλισμένο σκυρόδεμα ως το κυρίαρχο οικοδομικό υλικό που παρά τα προτερήματά του, μειονεκτεί εξ’ αιτίας του αυξημένου ειδικού βάρους του υλικού με αποτέλεσμα όπως γνωρίζουμε να σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε πολύ βαριούς φέροντες οργανισμούς.
Είναι λοιπόν αναγκαίο και κατά την γνώμη μου απαραίτητο πριν την έναρξη του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, σε συνεργασία με έμπειρο δομαστατικό και γεωτεχνικό μηχανικό, να διεξάγεται προκαταρκτική εδαφολογική διερεύνηση και εν συνεχεία εκπόνηση γεωλογικής – γεωτεχνικής μελέτης.
Για ποιους λόγους είναι απαραίτητο:
Δεν πρέπει ποτέ να αγνοούμε ότι η στατική ακεραιότητα του κτηρίου εξαρτάται άμεσα από τις εδαφολογικές συνθήκες. Το έδαφος παραλαμβάνει τα φορτία της κατασκευής.
Γνωρίζοντας το εδαφικό προφίλ, την σύσταση και τις ιδιότητες των υλικών που αποτελείται, μπορούμε να υπολογίσουμε την φέρουσα ικανότητα του εδάφους και με έναν προκαταρκτικό υπολογισμό των φορτίων σχεδιασμού της κατασκευής μπορούμε να γνωρίζουμε από την αρχή ποιο τύπο θεμελίωσης θα επιλέξουμε. Για παράδειγμα εάν σε ένα κτήριο αποκλεισθεί η δυνατότητα να θεμελιώσουμε ρηχά (πεδιλοδοκοί / ραντιέ) και απαιτείται να προτείνουμε βαθιά θεμελίωση τότε συγκριτικά το κόστος και οι κατασκευαστικές απαιτήσεις αυξάνονται.
Ιδίως στις περιπτώσεις που θα προβλεφθούν άνω του ενός υπογείων ορόφων επιβάλεται να γνωρίζουμε πως θα αντιμετωπιστεί η αντιστήριξη των πρανών των προσωρινών εκσκαφών όπως επίσης να γνωρίζουμε την στάθμη του υδροφόρου ορίζοντα και της πιεζομετρικής στάθμης διότι είναι πιθανόν να απαιτηθεί να ληφθούν μέτρα άντλησης των υπογείων υδάτων και κατά την φάση της κατασκευής αλλά και καθ’ όλης της διάρκειας κύκλου ζωής του κτηρίου.
Έχοντας λοιπόν τα άνωθεν στοιχεία πριν την έναρξη του σχεδιασμού από τη μια μεριά εξ’ αρχής ο επενδυτής – κατασκευαστής θα λάβει γνώση του κόστους – απαιτήσεων του έργου και συνεπώς θα λάβει μέτρα για να διαχειριστεί σωστά τις συμβατικές του υποχρεώσεις, το χρονοδιάγραμμα – προϋπολογισμό της εκτέλεσης των εργασιών, τις διαδικασίες ελέγχου ποιότητας κτλ. και από την άλλη η φάση των εκπονήσεων των μελετών θα ξεκινήσει σε σωστή βάση με μειωμένο ρίσκο αστοχιών ή επανασχεδιασμού. (turn backs).
Άρθρο του Γεώργιου Στρογγύλη – Πολιτικός Μηχανικός MEng – Διευθύνων Σύμβουλος στην εταιρεία LYTHEA