Το αρχιτεκτονικό γραφείο Plaini and Karahalios Architectsδημιούργησε το Green Suites Hotel, ένα boutique ξενοδοχείο 5* στο κέντρο της Αθήνας, με στόχο να εισάγουν μια ξεχωριστή σχεδιαστική προσέγγιση για τους εσωτερικούς χώρους και την πρόσοψη του κτηρίου, με βάση μια διάταξη που προκαθορίζεται από την προϋπάρχουσα οικοδομική άδεια.
Το ξενοδοχείοGreen Suitesβρίσκεται σε μία πάροδο της οδού Πατησίων. Πρόκειται για κτίριο 2300μ2 και δυναμικότητας 42 δωματίων, που αναπτύσσεται σε 10 επίπεδα.
Η βασική ιδέα επέμβασης, στα εσωτερικά του κτιρίου είναι η διάρρηξη της ορθοκανονικής γεωμετρίαςτων χώρων και η εισαγωγή ροϊκών σχημάτων και μορφών.
Η τεχνική για την οπτική κατάργηση των ορίων υπήρξε η καθολική εξάλειψη των ακμών στις κατασκευές που εμπεριέχονται στο γεωμετρημένο κέλυφος, αλλά και η χρήση του χρώματος ως ενοποιητικού στοιχείου όλων των επιφανειών.
Στην πρόσοψη τοποθετήθηκε ένθετο μεταλλικό πέτασμα που ενοποιεί οπτικά το κτίριο καθ’ ύψος, εντείνοντας τον κατακόρυφο άξονα και αναιρώντας τον οριζόντιο κατακερματισμό που προκύπτει από τους γραμμικούς εξώστες.
“Το εν λόγω μεταλλικό πέτασμα αποτελεί ευθεία αναφορά στην όψη του Tod’s Omotesando Building του Toyo Ito”.
Το πρωτότυπο αντιμετωπίζεται με όρους billboard architecture, δίνοντας τη βάση για μία εικονολατρική μεταφορά μιας αρχιτεκτονικής μορφής και όχι ως παράδειγμα λειτουργικής και κατασκευαστικής επίλυσης.
Η ενιαία επιφάνεια του κελύφους του Tod’s Omotesando μετατρέπεται σε «εικόνα» και μετασχηματίζεται κατά το δοκούν για να ντύσει την όψη μίας τυπικής εμπορικής κατασκευής στα Πατήσια.
Το κτίριο παρουσιάζει κοινότυπα χαρακτηριστικά και δεν διαφοροποιείται από τις πολυκατοικίες αντίστοιχης κλίμακας που το περιβάλλουν, κάτι που δεν συνάδει με τη λειτουργία και το δημόσιο χαρακτήρα του.
Η ένθετηδιακοσμητικήόψη έχει στόχο τη νοηματοδότηση του κτιρίου, ανασύροντας το δίπολο duck – decorated shed των Venturi – Brown – Izenour από το βιβλίο «Learning From Las Vegas».
Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για ένα decorated shed, δεδομένου ότι μεταφέρει ένα οπτικό μήνυμα, καλύπτοντας μονοδιάστατα το κτίριο σαν διαφημιστική πινακίδα.
“Ταυτόχρονα όμως λειτουργεί και ως duck, αναφερόμενο στις μορφές της σύγχρονης ενυπόγραφης αρχιτεκτονικής”.
Όπως λέει ο Charles Jencks, είναι αυτή η μετεξέλιξη του μοντέρνου που ενώ απορρίπτει τη διακόσμηση και το συμβολισμό, στην πραγματικότητα μεταμορφώνει ολόκληρο το κτίριο σε έναν υπερμεγέθη διάκοσμο που υποδηλώνει τον ίδιο του τον εαυτό.
Αυτή η αντίφαση που παρατηρείται στη σύγχρονη αρχιτεκτονική εκπορεύεται από την αδυναμία του κλάδου να δώσει βιώσιμες απαντήσεις και να παράξει όραμα σε ζητήματα όπως ο τουρισμός και η φιλοξενία.
“Έτσι καλείται να εφευρίσκει συνεχώς νέες μορφές που στόχο έχουν τη διαφοροποίηση και τον εντυπωσιασμό, στα πλαίσια μιας καταναλωτικής κουλτούρας της εικόνας”.
Οι περίτεχνες διακοσμητικές μορφές, τα σπάνια υλικά και η κάθε μορφής επίδειξη πλούτου, δεν διαφέρουν φιλοσοφικά από τον λυρικό μινιμαλισμό, τις πισίνες των υπερχειλίσεων και τις δυναμικές χειρονομίες στους βράχους.
“Κοινή αφετηρία είναι η κουλτούρα της ιδιαίτερης εμπειρίας και η εξύψωση της ατομικής επιθυμίας”.
Στα πλαίσια της ελεύθερης αγοράς και της οικονομίας, ο ρόλος της αρχιτεκτονικής είναι εγγενώς συστημικός και περιγραφικός της επικρατούσας δυναμικής.
Στο συγκεκριμένο κτίριο, το εργαλείο της προφανούς αντιγραφής μιας γνωστής αρχιτεκτονικής μορφής μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εφαλτήριο για ένα γενικότερο σχόλιο πάνω στον αναταγωνισμό της μετανεωτερικής συνθήκης και του τρόπου που αυτή εγγράφεται στο εκάστοτε τοπίο. Είναι ο καθρέφτης πάνω στον οποίο αντανακλώνται οι αντιφάσεις μιας ολόκληρης επιστήμης και των πρακτικών της εκφάνσεων.
English description: Plaini and Karahalios Architects created Green Suites, a 5* boutique hotel in Athens, Greece, aiming to introduce a distinct design approach for the interiors and the façade of the building, based on a layout predetermined by the original permit.
Green Suites is a building adjacent to Patission Avenue and close to the local metro station. It hosts a 5* hotel of 42 rooms. The gross area is 2300m2 developed in 10 levels. The scope was to introduce a distinct design approach for the interiors and the façade of the building, based on a layout predetermined by the original permit.
The basic concept for the intervention of the interior areas is to turn the rectangular presence of the spaces into soft and fluid forms. The elimination of the actual geometrical envelope and its corners and the consistent use of color to unify the surfaces, underline the design identity of dissolution.
A metal perforated lattice covers the façade of the building creating a secondary geometry that dominates over the repetitive pattern of the floors and strengthens the verticality and the coherence of the building.
The original is treated in terms of billboard architecture, becoming a visual translation of an architectural form and not a paradigm for functional or structural solutions.
The surface of Tod’s Omotesando’s envelope is turned into an “image” and transformed according to need, covering the façade of a typical commercial building at Patissia.
The building, being generic, is not differantiated from the structures of the surrounding environment, and does not correspond to its function or its public nature.
The decorative façade signifies the building by invoking the dipole of duck – decorated shed as presented by Venturi – Brown – Izenour in their book “Learning From Las Vegas”. It is undeniably a “decorated shed” since it conveys a visual message by covering the building as a billboard ad.
“However it also functions as a ‘duck’, referring to the forms of the celebrated contemporary architecture”.
Charles Jencks has tackled the issue when he described that while modern architecture of today is rejecting explicit symbolism or frivolous appliqué ornament, it has distorted the whole building into one big ornament, a signifier of its own self.
This contradiction of contemporary architecture springs from the inadequacy of the discipline to give sustainable answers and produce vision on questions such as tourism and hospitality.
“The need to impress and differentiate initiates a perpetual invention of new forms driven by the culture of mass consumption of images”.
Elaborate ornamentation, rare materials and all sorts of excess wealth demonstration do not constitute fundamentally different actions to lyrical minimalism, infinity pools and dynamic gestures on rocky landscapes. Their common starting point is the cult of the extraordinary experience and the religion of personal desire.
“Within the frame of free market and economy, the role of architecture is inherently systemic and descriptive of the predominant dynamics”.
For this particular building, the profound replication of a famous architectural form can render as a comment on the competition of the post-modern condition and the way it is inscribed on any given place. It is the mirror on which the contradictions of an entire discipline are reflected.