Η παρούσα πρόταση που υλοποιήθηκε με την συνεργασία των αρχιτεκτονικών γραφείων AYK Associates Architects, XO Architects και ReShape Landscape Architects συμμετείχε στον Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό Ιδεών, με τίτλο «Ανάπλαση πλατείας Ηρώων και Παρόδων στη Λεμεσό της Κύπρου».
Η πλατεία Ηρώων αποτελεί αναμφίβολα ένα διαχρονικό σήμα κατατεθέν και ένα ανέκαθεν πολυμορφικό σημείο αναφοράς για την πόλη της Λεμεσού. Η πλούσια ιστορία της εκτείνεται σε ένα βάθος 90 τόσων χρόνων και είναι πολυποίκιλη.
Η πορεία εξέλιξης της θα μπορούσε να χαρακτηριστεί γραμμική με το χρόνο, επηρεασμένη από τις εκάστοτε αστικές πιέσεις και κοινωνικές φωνές. Είναι ένα άριστο παράδειγμα πλατείας που ακολουθεί την εξελικτική πορεία της ίδιας της συνοικίας.
Η πλατεία και οι παρακείμενες περιοχές γύρω από αυτή μπορούν να συσχετιστούν με μια πολυεπίπεδη ανάγνωση, συνδεδεμένη με τις ροές των κοινωνικών στρωμάτων που την κατακλύζουν κάθε φορά. Αναμφίβολα, σε κάθε φάση της ήταν ένας πόλος έλξης και σημείο αναφοράς για τα διαφορετικά κοινωνικά στρώματα ή και ανάγκες κάθε εποχής που την περιέβαλλαν.
“Είχε όμως πάντα ένα άμεσο συσχετισμόμε τον ιστορικό πυρήνα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής του ιστορικού κέντρου της Λεμεσού”.
Αυτός ο συνεχής διάλογος της πλατείας με την εναλλαγή των κοινωνικών ροών σε κάθε ιστορική περίοδο, η δυναμική των κινήσεων από και προς αυτή τη περιοχή, ικανή να προσελκύει κάθε φορά διαφορετικές μερίδες ανθρώπων και λειτουργικών χρήσεων και η συνεχόμενη αλληλεπίδραση της με την πόλη και αντίστροφα, αποτέλεσε και την βάση της κεντρικής ιδέας της συγκεκριμένης πρότασης, με κύριο στόχο τον επανακαθορισμό της πλατείας με βάση τις σημερινές χρήσεις της ευρύτερης περιοχής και την μεταξύ τους σχέση και συσχέτιση.
“Η συγκεκριμένη πρόταση αναγνωρίζει σε πρώτη φάση την ιστορική πολυμορφικότητα της πλατείας Ηρώων και προσπαθεί να την αναδείξει στις χωρικές της διαστάσεις”.
Η πλατεία, που κατ’ εξοχήν είναι ένας δισδιάστατος ανοιχτός πολυλειτουργικός χώρος, στην πρόταση αυτή προσπαθεί να συσχετιστεί με πολλαπλά επίπεδα που κατά βάση διαδρούν ή συλλειτουργούν με το χώρο. Αυτό μεταφράζεται με την (1) εισαγωγή των βασικών συνθετικών λωρίδων / αξόνων σε καμπύλο σχηματισμό που υποδηλώνουν τις ροές κινήσεων από τις γύρω περιοχές που είτε συναντιούνται είτε συμπυκνώνονται στον πλατειακό χώρο.
“Επίσης υποδηλώνουν την σύνδεση και συσχέτιση με τον περιβάλλοντα αστικό ιστό, το θέατρο ΡΙΑΛΤΟ, και τους χώρους αναψυχής”.
Αυτές οι συνθετικές ροές τελικά εισέρχονται, υπεισέρχονται και εξέρχονται για να συνεχίσουν νοητά είτε προς την οδό Ανεξαρτησίας, και κατ’ επέκταση στον αναπλασμένο ιστό στα δυτικά και την περιοχή εμπορίου, είτε προς τις γειτονιές πίσω από την οδό Ζήνωνος μέσα από τις παράλληλες οδούς Ανδρέα Δρουσιώτη και Παύλου Μελά.
“Οι συνθετικές αυτές γραμμές άλλοτε πυκνώνουν και άλλοτε αραιώνουν”.
Ταυτόχρονα όμως προδιαγράφουν επιμέρους χωρικές οντότητες μέσα στο σύνολο της πλατείας, όπως (2) την δημιουργία ενός πλατώματος για το ΡΙΑΛΤΟ (πλατεία μέσα σε πλατεία) με μιαν ευθεία συσχέτιση με τα εκάστοτε δρώμενα του θεάτρου και μια συνθετική χειρονομία που επιτρέπει την επέκταση του εσωτερικού χώρου του θεάτρου προς ένα αποκλειστικό εξωτερικό χώρο όταν αυτό απαιτείται.
Αντιδιαμετρικά του πλατώματος για το ΡΙΑΛΤΟ, προτείνεται (3) η δημιουργία χώρου στάσης και ξεκούρασης με μια γλυπτική προδιάθεση μέσα από μιαν εξίσου έντονη και ισχυρή χειρονομία. Τα στοιχεία αυτά – τρεις καμπυλόμορφες μονοκονδυλιές – αναδύονται μέσα από το δάπεδο του πλατειακού χώρου, αναδιπλώνονται, καμπυλώνουν και διαχέονται ακολουθούμενα τις ροές σύνθεσης, για να διεισδύσουν τελικά πίσω στην πλατεία.
“Επιπλέον, στην πρόταση προτείνεται (4) η επέκταση της πλατείας μέχρι τα όρια των καφεστιατορίων στον άξονα Ανατολής – Δύσης”.
Επιδιώκεται έτσι η δημιουργία αποκλειστικών χώρων για αυτά με καθορισμένα όρια τα οποία ορίζονται μέσα από γραμμικά στοιχεία πρασίνου με χαμηλή / ψηλή βλάστηση και φυλλοβόλα δέντρα. Με αυτό τον τρόπο, η πλατεία λειτουργεί ως πλατφόρμα επέκτασης των χώρων αναψυχής προς ένα αίθριο χώρο. Αντίστοιχα οι χώροι αυτοί λειτουργούν ως μικρά εναύσματα ενεργοποίησης δρωμένων.
Ενώ η λειτουργία τους περιορίζεται στους καθορισμένους χώρους, η συνύπαρξη τους με τον πλατειακό χώρο μπορεί να δημιουργεί ελκυστικές συνθήκες για διάφορα δρώμενα που μπορούν να ξεδιπλώνονται σε όλο το μήκος της πλατείας.
Την ίδια στιγμή μέσα από την βασική συνθετική χειρονομία των καμπύλων αξόνων, γίνεται ξεκάθαρη η προδιάθεση της πρότασης για (5) σεβασμό προς την ιστορικότητα της πλατείας και του μνημείου. Με μια προσπάθεια διακριτικότητας, οι καμπύλες αυτές δεν επιβάλλονται στον χώρο αλλά ορίζουν τις δύο μεγάλες πλευρές της πλατείας.
Ταυτόχρονα, ορίζουν την κεντρική περιοχή με τέτοιο τρόπο που το μνημείο να αναδεικνύεται ως το πιο κεντροβαρικό σύμβολο στο χώρο, με διάθεση σεβασμού και αποφυγή οποιασδήποτε σύγκρουσης ή δημιουργίας ανταγωνιστικής κατάστασης με αυτό. (6) Στις κεντρικές περιοχές που ορίζονται ανατολικά και δυτικά του μνημείου δημιουργούνται δύο μεγάλες πλατφόρμες για χώρους εκδηλώσεων πάνω στην πλατεία.
Οι χώροι αυτοί θα μπορούσαν να φιλοξενούν εκθέσεις σαν συνέχεια και προέκταση της γκαλερί από τον υπόγειο χώρο του μνημείου προς το εξωτερικό αίθριο, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, συναυλίες, πολιτιστικές εκδηλώσεις, συγκεντρώσεις εθνικών επετείων ή άλλες κοινωνικές συναθροίσεις.
“Στην ίδια λογική κινείται και (7) ο αστικός εξοπλισμός”.
Οι καθιστικοί χώροι και ο υπόλοιπος εξοπλισμός (παγκάκια, φωτιστικά, σκυβαλλοδοχεία κλπ) κινείται σε ένα μίνιμουμ και απλοποιημένο λεξιλόγιο, προσδίδοντας λειτουργικότητα στο μέγιστο βαθμό. Ακολουθεί τις συνθετικές ροές και τοποθετείται προσεχτικά ώστε να εξοπλίζει την πλατεία με γνώμονα τη μέγιστη χρηστικότητα.
“Τέλος, όσον αφορά (8) το πράσινο της πλατείας, αυτό κινείται σε δύο άξονες”.
Στον πρώτο άξονα ο σχεδιασμός σέβεται και διατηρεί τα υφιστάμενα αιωνόβια δέντρα, ενώ ταυτόχρονα τα εντάσσει ομαλά μέσα στους συνθετικούς χειρισμούς. Στον δεύτερο άξονα γίνεται προσπάθεια ενίσχυσης και δημιουργίας συστάδων πρασίνου με νησίδες χαμηλής βλάστησης, τοπικά αρωματικά φυτά και θάμνους.
Επίσης προσδίδεται λειτουργική χρήση με την τοποθέτηση καθιστικών συστάδων μέσα στις νησίδες. Στον άξονα Α-Δ μπροστά από τα καφεστιατόρια, κατά μήκος των πράσινων γραμμικών ορίων που ορίζουν τους καθιστικούς χώρους, εισάγονται νέοι τύποι δέντρων, κατά βάση φυλλοβόλων για δημιουργία βιώσιμων συνθηκών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Υλικότητα
Τα κύρια υλικά της πρότασης είναι ο κυβόλιθος με προσθήκη χρώματος όπου προδιαγράφεται, το μέταλλο σε χρώμα μπρούντζου και το ξύλο. Ο κυβόλιθος, κατά βάση, χρησιμοποιείται σε τρία διαφορετικά μεγέθη, σχέδια / patterns και αποχρώσεις καλύπτοντας το σύνολο της δαπεδόστρωσης της πλατείας και των παρακείμενων δρόμων.
Για το κεντρικό μέρος της πλατείας εκατέρωθεν του μνημείου, επιλέγεται κυβόλιθος ορθογωνικής διατομής, μεγέθους 200Χ600mm και σε χρωματική απόχρωση που πλησιάζει την απόχρωση του υφιστάμενου πωρόλιθου του μνημείου, με ευθεία αναφορά σε αυτό. Η τοποθέτηση του κυβόλιθου γίνεται σε ορθοκανονική διάταξη, παράλληλα με τον άξονα του μνημείου.
Στους δύο παράλληλους με τις μεγάλες πλευρές, καμπυλόμορφους πλατειακούς χώρους, επιλέγεται κυβόλιθος σε πιο γκριζωπές αποχρώσεις, τετραγωνικής διατομής, μεγέθους 200Χ200mm.
«Η τοποθέτηση του γίνεται με δυναμική διάταξη ακολουθώντας τους καμπύλους άξονες σχεδιασμού.
Στο δρόμο διέλευσης των οχημάτων παράλληλα με την πλατεία, επιλέγεται να τοποθετηθεί ο ίδιος κυβόλιθος τετραγωνικής διατομής, 200Χ200mm, περιστρεφόμενος κατά 45ο, σε σκούρες αποχρώσεις.
Επιπρόσθετα επιλέγεται να χρησιμοποιηθεί μέταλλο βαμμένο στο χρώμα του μπρούντζου για τους αρμούς, τα πασαλάκια των πεζοδρομίων, το τελείωμα των φωτιστικών στοιχείων και τα εσωτερικά των σκυβαλλοδοχείων.
Τέλος, το ξύλο επιλέγεται να τοποθετηθεί στο χώρο του πλατώματος μπροστά από το θέατρο ΡΙΑΛΤΟ, διαμορφώνοντας τις κερκίδες, προσδίδοντας μια ζεστή πινελιά, δημιουργώντας μια έντονη προδιάθεση και ένα κάλεσμα προς τους επισκέπτες του θεάτρου.
Ενισχύει, επίσης, και τονίζει την καμπυλόμορφη «αγκαλιά» και θεατρικότητα του χώρου για δεξιώσεις, κοινωνικές συναναστροφές και άλλα δρώμενα που θα μπορούσαν να οργανώνονται από το θέατρο.
Η επιλογή των μορφών και υλικών, αν και μοντέρνα, γίνεται με στόχο τον εκσυγχρονισμό του χαρακτήρα της πλατείας, χωρίς περιττά στοιχεία εντυπωσιασμού, και χωρίς την πρόκληση υπερβολικών αντιθέσεων στους ήδη υφιστάμενους χρωματικούς τόνους της περιοχής.
“Το χρωματολόγιο που επιλέγεται, στοχεύει στην διατήρηση και ενίσχυση των υπαρχόντων τόνων, πάνω και γύρω από την πλατεία”.
Επιδίωξη των δημιουργών είναι η ανάδειξη της εξελικτικής πορείας του χώρου μέσα στο χρόνο, η αποφυγή μίμησης παλιών στοιχείων και ο σεβασμός στην ιστορικότητα, χωρίς όμως προσκόλληση στο παρελθόν.
Τελικός στόχος είναι η επανασύνδεση της πλατείας με τον εκσυγχρονισμένο πυρήνα της πόλης στα δυτικά, καθώς επίσης και μια ισάξια διεκδίκηση του ενδιαφέροντος από τους επισκέπτες για το χώρο αυτό.
Υφιστάμενα κτίσματα
Στην πρόταση επιλέγονται να διατηρηθούν και να αναβαθμιστούν τα τέσσερα περίπτερα στις τέσσερις γωνίες της υφιστάμενης πλατείας, όπως επίσης και το εμβληματικό μνημείο στο κέντρο. Στόχος είναι η βελτίωση και συν-λειτουργία των αρχιτεκτονικών αυτών κτισμάτων με τον επανασχεδιασμένο χώρο.
Για τα τέσσερα περίπτερα γίνεται αφαίρεση των ελαφριών και ευτελών κατασκευών που τα περιβάλλουν (κυρίως το βορειοανατολικό και νοτιοδυτικό). Προτείνεται η αποκατάσταση τους με παρόμοια υλικά ώστε να επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση, όπως σχεδιάστηκαν το 1947. Το περίπτερο στα βορειοανατολικά το οποίο εμπίπτει στον πλατειακό χώρο μπροστά από το ΡΙΑΛΤΟ προτείνεται να παραμείνει σε λειτουργία ως έχει.
Τα τρία άλλα περίπτερα, μετά την αποκατάσταση τους, προτείνεται να αποκτήσουν νέες χρήσεις ως εξής:
Το περίπτερο στα βορειοδυτικά προτείνεται να λειτουργήσει ως χώρος αγοράς εισιτηρίων για διάφορα δρώμενα και εκθέσεις που θα λαμβάνουν χώρο κατά διαστήματα στην πλατεία.
Το περίπτερο στα νοτιοδυτικά προτείνεται να λειτουργήσει ως ανοιχτή / ελεύθερη δανειστική βιβλιοθήκη για το κοινό.
Το περίπτερο στα νοτιοανατολικά προτείνεται να λειτουργήσει ως βοηθητικός χώρος για τις διάφορες δραστηριότητες στην πλατεία.
Στην πρόταση όπου κρίνεται αναγκαίο και για όλα τα περίπτερα, θα υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης τους με ελαφριά μεταλλική κατασκευή η οποία θα είναι επενδυμένη με διάτρητα πανέλα λαμαρίνας σε λευκό χρώμα. Η κατασκευή αυτή θα είναι τετραγωνικής κάτοψης 2Χ2m και θα τοποθετείται στα δύο εκατέρωθεν άκρα του εκάστοτε περιπτέρου ανάλογα με τις ανάγκες.
“Θα έχει δε την δυνατότητα να απομακρύνεται ή να αφαιρείται όποτε δεν υφίσταται λόγος ύπαρξης της”.
Το μνημείο, επίσης, προτείνεται να καθαριστεί και να συντηρηθεί σύμφωνα με τις αρχές διατήρησης μνημείων και με την εποπτεία ειδικού επί θεματολογίας. Οι δύο λίμνες στα ανατολικά και δυτικά του κτίσματος επίσης θα αποκατασταθούν και θα επαναλειτουργήσουν με σύγχρονα μηχανικά μέσα και με τρόπο τέτοιο ώστε να επαναφέρουν το μνημείο στην βάση του αρχικού σχεδιασμού.
“Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στον υπόγειο χώρο κάτω από το μνημείο”.
Αυτός θα αποκατασταθεί και θα εξοπλιστεί με σύγχρονα μέσα ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει ως μόνιμος εκθεσιακός χώρος υπό μορφή μίσθωσης και υπό την διαχείριση του Δήμου Λεμεσού.
Σηματοδότηση – Σύνδεση με το κέντρο πόλης – Σημεία ενδιαφέροντος
Στην πρόταση, η σηματοδότηση δημιουργείται με πινακίδες κατεύθυνσης, ενσωματωμένες στο δάπεδο (τύπου «follow me»), καθορίζοντας τα σημεία ενδιαφέροντος που βρίσκονται είτε περιμετρικά της πλατείας Ηρώων (βλ. θέατρο ΡΙΑΛΤΟ) ή στην ευρύτερη περιοχή του κεντρικού πυρήνα της πόλης.
Οι πινακίδες αυτές αποτελούνται από μεταλλική πλάκα σε χρώμα μπρούντζου στο μέγεθος του κυβόλιθου, και αναγράφουν το όνομα του σημείου ενδιαφέροντος μαζί με τόξο κατεύθυνσης. Τα στοιχεία αυτά τοποθετούνται στρατηγικά στο δάπεδο της πλατείας καθώς επίσης και στους περιμετρικούς δρόμους ως ένδειξη προσανατολισμού από και προς την πλατεία.
“Επίσης έχουν τη δυνατότητα φωτισμού κατά τις νυχτερινές ώρες”.
Στόχος της στρατηγικής σηματοδότησης είναι η σύνδεση των γύρω σημαντικών τοποσήμων με την πλατεία και το κέντρο της πόλης, καθώς και η ανάδειξη τους ως σημαντικά σημεία / μνημεία της περιοχής.
Στρατηγική υποβάθμισης ρόλου αυτοκινήτου
Στην πρόταση επιλέγεται να εισηχθεί στρατηγική για υποβάθμιση του αυτοκινήτου κατά μήκος των οδών Ανδρέα Δρουσιώτη και Παύλου Μελά. Οι υφιστάμενοι χώροι στάθμευσης επί των οδών, εκατέρωθεν της πλατείας, καταργούνται με στόχο την ανάδειξη της. Η πρόταση εισηγείται τη μείωση του πλάτους του δρόμου για τα τροχοφόρα στο ελάχιστο επιτρεπόμενο πλάτος και διαπλάτυνση των πεζοδρομίων.
Έτσι επιτυγχάνεται η αποφυγή φαινομένων ανάπτυξης μεγάλων ταχυτήτων εντός της περιοχής μελέτης, καθιστώντας τη διαδρομή από το κέντρο της πόλης και την περιοχή εμπορίου στα δυτικά ή τις γειτονιές στα ανατολικά, ασφαλή και ευχάριστη.
Η αποφυγή λύσης ισοεπίπεδου πεζοδρομίου-δρόμου και η χρήση πασσάλων εκατέρωθεν των δρόμων σε όλο το μήκος τους, από την οδό Ζήνωνος μέχρι την οδό Ανεξαρτησίας, προσδίδει ένα επιπλέον επίπεδο ασφάλειας για τους πεζούς και τους ανθρώπους επί της πλατείας.
Πράσινο
Το πράσινο στη συγκεκριμένη πρόταση μας παίζει σημαντικό ρόλο, αφού αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της σύνθεσης. Λειτουργεί ως «όαση» πάνω στη σκληρή δαπεδόστρωση της πλατείας, αναβαθμίζοντας τη σε βιώσιμο επίπεδο και καθιστώντας την πιο ελκυστική.
Επίσης, εφαρμόζεται μια ιδιαίτερη συνθετική χειρονομία για επίτευξη μιας ομαλής μετάβασης και μιας αρμονικής συσχέτισης με το σκληρό υλικό του δαπέδου.
“Έτσι, δημιουργείται μια εκατέρωθεν βαθμιδωτή σχέση διείσδυσης του μαλακού στοιχείου στο σκληρό και αντίστροφα”.
Η επιλογή προστασίας και διατήρησης των υφιστάμενων αιωνόβιων δέντρων δηλώνει την πρόθεση των δημιουργών για δημιουργία μιας κατά βάση σκιασμένης και πράσινης πλατείας όπου ο επισκέπτης πεζός θα μπορεί να την απολαμβάνει ευχάριστα ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης, μειώνει το κόστος και τον χρόνο που θα χρειαζόταν αν είχε προταθεί μια εξολοκλήρου καινούρια δεντροφύτευση.
Η επιλογή ενίσχυσης του πρασίνου της πλατείας με την εισαγωγή «πράσινων νησίδων», ενισχύει περαιτέρω τη λογικής βιωσιμότητας, σκίασης και δροσισμού, ρυθμίζοντας το μικροκλίμα της περιοχής επέμβασης και ενισχύοντας το αίσθημα άνεσης των επισκεπτών.
Περαιτέρω, η επιλογή φύτευσης αρωματικών φυτών και θάμνων αποσκοπεί στο να προσφέρει μια ευωδία στο χώρο, καθ όλη τη διάρκεια του χρόνου και ένα αίσθημα υγείας και ευεξίας στον πεζό.
Η επιλογή φύτευσης φυλλοβόλων δέντρων στις περιοχές μπροστά από τα καφεστιατόρια και τους χώρους αναψυχής στον άξονα Ανατολής – Δύσης, στοχεύει στην ενίσχυση της σκίασης του χώρου κατά τους καλοκαιρινούς μήνες ενώ επιτρέπει στον θαμώνα την απόλαυση του ήλιου κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών.
Επιπρόσθετα, η επιλογή αυτή ενισχύει τη χρωματική παλέτα της πλατείας και προσδίδει μια πανδαισία χρωμάτων στο χώρο με εναλλαγές κατά τη διάρκεια του χρόνου.
Στην πρόταση εφαρμόζονται δύο είδη φωτισμού, ο έμμεσος και ο άμεσος.
Ο έμμεσος φωτισμός εφαρμόζεται ως (α) κρυφός κάτω από τις καμπύλες λωρίδες, ο οποίος λειτουργεί ως φωτισμός πορείας, (β) σαν ενσωματωμένο φωτιστικό για ενημερωτικές πινακίδες, για τα περίπτερα, τα stand ποδηλάτων κτλ., και (γ) ως φωτιστικό μεσαίου ύψους που διαχέει το φως και τοποθετείται σε σημεία όπου υπάρχει ελλιπής φωτισμός.
Ο άμεσος φωτισμός εφαρμόζεται με τη μορφή (α) προβολέων εδάφους για φωτισμό και ανάδειξη των δέντρων, (β) φωτιστικό μεγάλου ύψους κατάλληλο για φωτισμό δρόμων, πλατειών, χώρων στάθμευσης κ.α.
Επιδίωξη των δημιουργών είναι η ασφαλής περιδιάβαση της διαδρομής, η εξασφάλιση της οπτικής άνεσης, η μείωση της φωτορύπανσης, η εξοικονόμηση ενέργειας και η ανάδειξη της πορείας και των σημείων ενδιαφέροντος που την αποτελούν.
Όλα τα φωτιστικά σώματα που θα χρησιμοποιηθούν, θα είναι τεχνολογίας LED με ενσωματωμένη την δυνατότητα ρύθμισης (dimming) και προγραμματισμό της λειτουργίας τους σε διάφορες στάθμες φωτισμού για εξοικονόμηση ενέργειας.
Αποκομιδή σκυβάλων
Η βελτίωση του τρόπου αποκομιδής αλλά και της υπηρεσίας συλλογής αστικών αποβλήτων και, γενικά, η επίτευξη αποτελεσματικότερης διαχείρισης των αποβλήτων, αποτελεί μία από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πόλεις, ιδίως λόγω της αύξησης του πληθυσμού. Προτείνεται η εγκατάσταση έξυπνων σταθμών αποβλήτων (smart waste) και ανακύκλωσης στην πλατεία για να ενθαρρυνθεί, να καταγραφεί και να μετρηθεί την ανακύκλωση του δημόσιου χώρου.
Δημόσιες τουαλέτες στην οδό Ανδρέα Δρουδιώτη
Οι τουαλέτες στην οδό Ανδρέας Δρουσιώτη ανασχεδιάζονται με βάση τη νομοθεσία και επισυνάπτονται στο Παράρτημα Ι του παρόντος τεύχους.
Η ανάπλαση της περιοχής Ηρώων αποσκοπεί να ενισχύσει το ρόλο της ως σημείο ενδιαφέροντος μέσα στην πόλη. Οι επιμέρους χειρισμοί μας έχουν στόχο να αναβαθμίσουν την ιστορική της σημασία και να την καταστήσουν πόλο έλξης επισκεπτών που ενδιαφέρονται τόσο για τον ιστορικό και ιδιαίτερο χαρακτήρα της, όσο και για τον ρόλο της ως χώρος αναψυχής και διασκέδασης.
Αυτό επιτυγχάνεται, σε πρώτη φάση, με την ανάδειξη του ιστορικού χαρακτήρα της περιοχής με την τοποθέτηση σηματοδότησης σε στρατηγικά σημεία τόσο πάνω στην πλατεία αλλά και στους περιβάλλοντες δρόμους, καθοδηγώντας τον επισκέπτη στα διάφορα σημεία ενδιαφέροντος της περιοχής.
Σε δεύτερη φάση, οι επιμέρους αρχιτεκτονικοί χειρισμοί για:
(α) αποκατάσταση και ανάδειξη του μνημείου στο κέντρο της πλατείας,
(β) ενίσχυση της υπόγειας χρήσης του σε γκαλερί με ολόχρονα εκθέματα και με δυνατότητα προέκτασης στο πάνω μέρος,
(γ) δημιουργία χώρων (πλατεία μέσα στην πλατεία) που μπορούν να λειτουργήσουν ως υπαίθριοι χώροι εκδηλώσεων και ως προέκταση του θεάτρου ΡΙΑΛΤΟ για υποστήριξη, φιλοξενία δεξιώσεων και ενθάρρυνση της κοινωνικής συναναστροφής, ενισχύοντας το ρόλο που μπορεί να παίξει η περιοχή στην κοινωνική ζωή και αναψυχή της πόλης,
(δ) ενίσχυση των χώρων αναψυχής που περιβάλλουν την πλατεία με βιοκλιματικά μέσα για αρμονική συνύπαρξη και ενδυνάμωση της,
στοχεύουν να επανακαθορίσουν την πλατεία Ηρώων, να την επανορίσουν μέσα στην πόλη αλλά και στη συνείδηση των πολιτών της Λεμεσού και να την καταστήσουν εναρκτήριο έναυσμα για ποιοτική αναβάθμιση ολόκληρης της γύρω γειτονιάς.
Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της γύρω περιοχής και η ανάδειξη των πολιτιστικών και κοινωνικών στοιχείων και χαρακτηριστικών της περιοχής είναι και το τελικό ζητούμενο.
Τελικά μέσα από την συγκεκριμένη πρόταση για την ανάπλαση της πλατέιας Ηρώων, οι αρχιτέκτονες ευελπιστούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη και στο γενικό εκσυγχρονισμό που υφίσταται αυτή τη στιγμή η πόλη της Λεμεσού.