Η πρόταση αφορά στο σχεδιασμό μίας κατοικίας στην Πεντέλη. Τo οικόπεδο είναι διαμπερές και χαρακτηρίζεται από έντονη κλίση και ψηλή φύτευση. Η αρχιτεκτονική σύνθεση από το γραφείο Aristides Dallas Architects, αφορμάται από την πανοραμική θέα της πόλης στο ψηλότερο σημείο του οικοπέδου και εστιάζει στον ογκοπλαστικό διαχωρισμό των λειτουργιών.
Το κτίριο τοποθετείται στο ψηλότερο σημείο και αποτελείται από μία βάση πάνω στην οποία τοποθετείται ένας ορθογώνιος σε κάτοψη όγκος, που λειτουργεί σαν οθόνη προς τη θέα. Η βάση αποτελεί το ισόγειο του κτιρίου και στεγάζει τα υπνοδωμάτια, ενώ στον όγκο της οθόνης τοποθετούνται οι χώροι διημέρευσης.
Η σύνδεση των δύο όγκων πραγματοποιείται μέσω ενός τρίτου κατακόρυφου πρίσματος που αποκολλάται καθ’ ύψος και στεγάζει το κλιμακοστάσιο και την κεντρική είσοδο του κτιρίου από το ψηλότερο σημείο του οικοπέδου στο επίπεδο του ορόφου.
Οι ισόγειοι χώροι εκτονώνονται προς την αυλή με την κολυμβητική δεξαμενή, η οποία περικλείεται από ψηλά δέντρα, τα οποία της προσδίδουν ιδιωτικότητα από τον δρόμο. Η αυλή εισχωρεί κεντρικά στον όγκο του κτιρίου δημιουργώντας ένα αίθριο που στο επίπεδο του ορόφου αποτελεί συνέχεια της εισόδου.
Η όψη του ισογείου είναι επενδυμένη με ένα σύστημα κινουμένων ξύλινων περσίδων, που ενισχύουν το σκιασμό των υπνοδωματίων και παράλληλα δίνουν τη δυνατότητα επέκτασης των εσωτερικών χώρων προς την αυλή.
Η ανάθεση ενός τέτοιου έργου ανάγει πάντοτε το πρωταρχικό ερώτημα της κατοίκησης. Στο ζήτημα του «κατοικείν», η μελέτη αποσκοπεί στην στοχαστική προσέγγιση της επίλυσης του μέσα από την δημιουργία ενός υποβάθρου ζωής, το οποίο θα καταφέρει να φιλοξενήσει με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο τους ανθρώπους του. Για την ανάδειξη των αρετών της κατοίκησης είναι απαραίτητη η εφαρμογή ενός σχεδιασμού απλού και λειτουργικού, που διέπεται από μέτρο και καθαρότητα.
“Στην αναζήτηση αυτής της ισορροπίας συμμετέχει ενεργά η υλική έκφραση του κτιρίου, η οποία διαμορφώνεται στο σύνολο του κυρίως, από τη χρήση του εμφανούς οπλισμένου σκυροδέματος”.
Πρόκειται για ένα υλικό-εργαλείο που υπάγεται από τις απαρχές του μοντέρνου κινήματος σε ένα μεθοδολογικό σύστημα σχεδιασμού, το οποίο είναι συνυφασμένο με την κατασκευαστική απλότητα και ειλικρίνεια της κτιριακής δομής.
Η επιλογή του, επομένως, αποτέλεσε βασική συνθετική απόφαση και λειτούργησε σαν «οδηγός» καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας. Το κτίριο αποκτά έναν μονολιθικό χαρακτήρα, ο οποίος αντιμετωπίζεται γλυπτικά σε αντίστιξη με τους έντονους όγκους των ψηλών δέντρων και ταυτόχρονα γίνεται ένα με το οικόπεδο.
English description: The proposal concerns the design of a house in Penteli. The plot is characterized by strong slope and high planting. The architectural composition by Aristides Dallas Architectstakes advantage of the panoramic view of the city at the highest point of the plot and is focused to the placement of the different functions to separated volumes.
The building is located at the highest point and consists of a base on which a rectangular volume is placed and acts like a screen to the view of the city. The base houses the bedrooms and the living spaces are placed on the screen volume. A third prism makes the connection between the base and the screen volume and houses the staircase and the central entrance of the residence.
A yard with a swimming pool is located on the ground floor and gets private from the public space due to the high planting. The yard penetrates centrally into the building volume and creates a patio, as an extension of the entrance space. The ground floor façade is covered of wooden movable panels that improve the shading conditions of the bedrooms and make them able to extend to the yard.
Commissioning such a project always brings back the primary question of habitation. In the issue of «living», the study aims at the thoughtful approach to solving it through the creation of a background of life which will manage to accommodate its people in the best possible way. In order to highlight the virtues of living, it is necessary to implement a simple and functional design.
“The material expression of the building takes an active part in the search for this balance, which is mainly shaped by the use of visible reinforced concrete”.
It is a material-tool that has been subordinated since the beginnings of the modern movementto a methodological design system, which is intertwined with the constructional simplicity and honesty of the building structure.
Its selection, therefore, was a key compositional decision and acted as a «guide» throughout the process. The building acquires a monolithic character, which is treated sculpturally in contrast to the strong volumes of the tall trees and at the same time becomes one with the plot.