Η παρούσα διπλωματική εργασία, από τη Γκισγκίνη Ειρήνη και την Ηλιάδου Συμέλα, με τίτλο «Οικία Ζαμπελίων, μια συνάντηση παλιού και νέου», η οποία παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 2021, στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με τίτλο «Επαναχρήσεις κτιρίων και συνόλων», πραγματεύεται την προσπάθεια να επανενεργοποιηθεί μέρος των συνολικών δραστηριοτήτων της πόλης της Λευκάδας, μέσω ενός ιστορικού κτιρίου.
Η οικία Ζαμπελίων αποτέλεσε ορόσημο για την τοπική ιστορία της Λευκάδας, όμως σήμερα έχει χάσει την αίγλη της, όντας ένα ακόμα εγκαταλειμμένο κτίριο. Η παρούσα προσέγγιση εστιάζει στην αντιμετώπιση του κτιρίου ως ενιαίο κομμάτι του ιστορικού κέντρου της πόλης, και οι παρεμβάσεις που προτείνονται να γίνουν, είναι με γνώμονα την ανάπτυξη ενός κέντρου πολιτισμού, τεχνών αλλά και μνήμης.
Είναι ήπιες με μια σύγχρονη μορφή, με γνώμονα να αναδειχθεί το ίδιο το κτίριο. Η όψη από την οδό Ζαμπελίων κρατείται ανέπαφη, ενώ η ουσιαστική παρέμβαση έχει γίνει στην όψη της οδού Τζαβέλλα, όπου και προτείνονται να γίνουν δύο απλές μεταλλικές κατασκευές, με την μπροστινή τους όψη, να είναι από καθρέπτη, ώστε φωτίζονται επαρκώς οι χώροι αλλά και να αντανακλούν το περιβάλλον γύρω τους.
Ακόμα υπήρξε σκέψη να βγουν στο προσκήνιο οι καμάρες που ορίζονταν στον τοίχο του ισογείου και να μεταφερθούν πιο αφαιρετικά με σύγχρονα υλικά, όπως το οπλισμένο σκυρόδεμα. Στον εξωτερικό χώρο από την οδό Τζαβέλλα, προτείνεται να γίνει μια διαμόρφωση και να τοποθετηθούν διάφορα είδη δέντρων και βοτάνων της Ελλάδας.
Στους χώρους που πρόκειται να δημιουργηθούν, προτείνονται οι χρήσεις να είναι οι ακόλουθες: Στο ισόγειο, ο επισκέπτης αρχικά μπορεί να ενημερωθεί για το ίδιο το κτίριο, τις δράσεις που πραγματοποιούνται σε αυτό, αλλά πληροφορίες για την πόλη της Λευκάδας και τέλος να περιηγηθεί στους δύο Εκθεσιακούς Χώρους.
Στον όροφο, έχει τη δυνατότητα κάποιος να περιηγηθεί μέσα από εικόνες, φωτογραφίες και ηλεκτρονικά μέσα, στον τρόπο δόμησης των αντισεισμικών κατασκευών της περιοχής. Ακόμα στη στάθμη του ορόφου εδράζεται ένας μικρός Χώρος Προβολής και Ενημέρωσης για το κοινό.
“Εκεί οι επισκέπτες μπορούν να παρακολουθήσουν ταινίες, ενημερωτικές προβολές, ντοκιμαντέρ αλλά και να πραγματοποιούν διάφορες εκδηλώσεις και ομιλίες”.
Δίπλα ακριβώς βρίσκεται ο χώρος μνήμης που αφορά το ίδιο το κτίριο αλλά και τα επιφανή άτομα που έμεναν σε αυτό. Ένα shop και κάποια διοικητικά γραφεία έρχονται να πλαισιώσουν τις λειτουργίες του ορόφου.
Οι εξωτερικοί χώροι διαμορφώνονται με κύριο γνώμονα τα στοιχεία της φύσης, να συνδιαλέγονται αρμονικά με την ανοιχτή έκθεση, που πραγματοποιείται και εμπεριέχει γλυπτά και εκθέματα μεγάλου μεγέθους.
Κατά την είσοδό στο χώρο, γίνεται κατανοητό από τον επισκέπτη ότι εκτός από κέντρο τέχνης και πολιτισμού, είναι και ένας πνεύμονας πρασίνου στην πόλη. Μέρος του εξωτερικού χώρου έχει αφιερωθεί στην ανάπτυξη ενός μικρού βοτανικού κήπου, που παρατίθενται αρκετές ποικιλίες βοτάνων της Ελλάδος.
Τίτλος εργασίας: Οικία Ζαμπελίων / Μια συνάντηση παλιού και νέου, Μάθημα: Διπλωματική εργασία, Σχολή: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (ΠΜΣ Επανάχρηση Κτιρίων και Συνόλων | Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), Φοιτήτριες: Ειρήνη Γκισγκίνη – Ηλιάδου Συμέλα, Σύμβουλος εργασίας: Κωνσταντίνος Ζαβιτσάνος (Πολιτικός Μηχανικός), Επιβλέποντες Καθηγητές: Θ. Καναρέλης – Δ. Ψυχογιός, Ημερομηνία παρουσίασης: Μάρτιος 2021
English description: Diploma thesis by Gkisgkini Eirini and Iliadou Symela, presented in March 2021, in the context of the postgraduate program of the Department of Architecture of University of Thessaly, attempts to reboot part of the overall activity of the city of Lefkada, through a historic building.
The house of Zampelios was a landmark for the local history of Lefkada, but today it has lost its glamor being another abandoned building. Student’s approach is based on the treatment of the building as an integral part of the historic center of the city, and the interventions that they propose to make are guided by the development of a center of culture, arts and memory.
They are gentle in a modern form, guided by the building itself. The face from Zampelion Street is kept intact, while the substantial intervention has been made in the face of Tzavella Street, where it is proposed to make two simple metal constructions with their front side, being made of mirror, so that the spaces are adequately lit but also reflect the environment.
Also, student’s vision was to bring to the fore the arches that were placed on the ground floor wall and to transfer them abstractly with modern materials, such as concrete. In the outdoor area from Tzavella Street, it is proposed to make a configuration and place various species of trees and herbs from Greece.
On the spaces that they create, uses are proposed to be the following: On the ground floor the visitor can initially be informed about the building itself, the actions carried out in it but also information about the city of Lefkada.
Upstairs, the visitor can browse the construction of seismic structures in the area, through images and videos. Also, on the first floor there is a small Promotion and Information Area for the public, where visitors can watch movies, documentaries and hold various events and speeches. Right next door is the memory space that concerns the building itself and the prominent people who lived in it.
The outdoor area is designed with the main elements of nature in harmony with the open exhibition that takes place and includes sculptures and large exhibits. Upon entering the space, the visitor understands that except the fact that the area is an art and culture center, there is also a small ‘forest’ in the city. Part of the outdoor area is dedicated to the development of a small botanical garden, which lists several varieties of herbs from Greece.
Project title: House of Zampelios / While the paste meets the future, Course: Diploma thesis, Institution: Postgraduate Program of the Department of Architecture (University of Thessaly), Students: Gkisgkini Eirini – Iliadou Symela, Consultant: Konstantinos Zavitsanos (Civil Engineer), Supervisors: Th. Kanarelis – D. Psychogios, Date: March 2021