Το μεσαιωνικό ακίνητο βρίσκεται στον οικισμό του Αναβάτου της Χίου – μοναδικό ιστορικό διατηρητέο μνημείο και αρχαιολογικός χώρος – και συγκεκριμένα στον «κάτω οικισμό», δηλαδή στη νεότερη επέκταση μετά το σεισμό του 1881 και σε πολύ μικρή απόσταση και σε άμεση οπτική επαφή με τον ενοριακό ναό του Ταξιάρχη.
Η εγκαταλελειμμένη εικόνα της ιδιοκτησίας που μελετήθηκε και η στρατηγική της θέση, σε περίοπτη τοποθεσία στον «ομφαλό» του οικισμού, καθιστούσαν αναγκαία την αποκατάσταση του κτίσματος. Στόχος της μελέτης, που ανέλαβε η αρχιτέκτονας Μαριαλένα Καμπάνη, ήταν η εναρμόνιση της οικίας στο ιδιαίτερου κάλλους περιβάλλον της και η συνέπεια των μορφολογικών χαρακτηριστικών της με το σύνολο των υπαρχόντων ιστορικών οικοδομημάτων του συνόλου του οικισμού.
Συγκεκριμένα, αναδείχθηκε η λιθοδομή της υπάρχουσας παλαιάς ισόγειας οικίας, επενδύθηκε με λιθοδομή (εφάμιλλη με αυτή της οικίας) ο μεταγενέστερος προστιθέμενος όγκος όπου αναπτύσσεται η κουζίνα και το μπάνιο της κατοικίας και αντικαταστάθηκαν και τροποποιήθηκαν τα υφιστάμενα μεταλλικά κουφώματα με νέα ξύλινα στις αναλογίες των ανοιγμάτων των κτισμάτων του οικισμού.
Η αποκατάσταση κάθε ενός από τα ερειπωμένα κτίσματα που συνθέτουν το ‘Μυστρά του Αιγαίου’ όπως έχει χαρακτηριστεί ο οικισμός, αποτελεί θεμέλιο λίθο προς τη ‘νεκρανάσταση’ του οικισμού που σήμερα πνέει τα λοίσθια.
‘…το πνεύμα το αθάνατο εξακολουθεί να κείται άδοξα σε μια χειμερία νάρκη, μέσα στα ερειπωμένα χαλάσματα μιας πένθιμης νεκρής πολιτείας, η οποία αναπολεί το ωραίο παρελθόν, οικτείρει το αγνώμον παρόν και αναμένει το αναστάσιμο μέλλον’ Ανδρέας Σ. Αξιωτάκης, ‘Ο Ανάβατος της Χίου’, Χίος 1994.
Τίτλος και τύπος έργου: Αποκατάσταση πέτρινης οικίας στον Ανάβατο της Χίου, Τοποθεσία: Ανάβατος – Χίος – Ελλάδα, Αρχιτεκτονική μελέτη: Marialena Kampani Architects, Υπεύθυνη μελέτης – σχεδιασμού & επίβλεψης έργου: Μαριαλένα Καμπάνη, Αρμολογήματα – Χρωματισμοί: Μαθιούδης Α. – Γκάνος Θ., Κουφώματα – Κατασκευή πέργκολας: Κοσιάντος Α., Επιφάνεια κτίσματος: 75 τ.μ., Έτος υλοποίησης: 2022, Κείμενο παρουσίασης – Φωτογραφίες: Μαριαλένα Καμπάνη
English description: The medieval property is located in the settlement of Anavatos of Chios – unique historic protected monument and archaeological site – and specifically in the “lower settlement”, i.e. in the newest extension after the earthquake of 1881 and at a very short distance and in direct visual contact with the parish church of “Taxiarchis”.
The abandoned image of the studied property and its strategic position, in a prominent location in the ‘navel’ of the settlement, necessitated the restoration of the building. The aim of the study, envisioned by architect Marialena Kampani, was the harmonization of the house in its special environment and the consistency of the morphological characteristics with the whole of the existing historical buildings of the entire settlement.
In particular, the stonework of the existing old ground-floor house was highlighted, the later added volume where the kitchen and bathroom of the house are located was lined with stonework (identical to the original one of the house) and the existing metal frames were replaced and modified with new wooden ones in the proportions of the openings of buildings of the settlement.
The restoration of each of the dilapidated buildings that make up the ‘Mystra of the Aegean’ as the settlement has been described is a cornerstone towards the ‘death restoration’ of the settlement that is currently in ruins.
‘…the immortal spirit still lies ingloriously in a hibernation, in the ruined ruins of a mournful dead state, which remembers the beautiful past, cherishes the unknown present and awaits the resurrection future’, Andreas S. Axiotakis, ‘Anavatos of Chios’, Chios 1994.
Project title & type: Restoration of a stone house in the settlement of Anavatos of Chios, Location: Anavatos – Chios – Greece, Architectural design: Marialena Kampani Architects, Lead Architect: Marialena Kampani, Joinery – Paintings: Mathioudis A. – Gkanos Th., Frames – Pergola constructions: Kosiantos A., Gross built area: 75sqm, Year of completion: 2022, Text description & Photography: Marialena Kampani