Το οικόπεδο, βρίσκεται σε μια μικρή πλαγιά σε κεντρικό δρόμο λίγο πριν την είσοδο του οικισμού Πέρα Ορεινής και ήταν εξ’ αρχής διαμορφωμένο σε δύο επίπεδα. Η ιδιαιτερότητα της θέσης και της γεωμορφολογίας του εδάφους εξέφραζε μια ανάγκη προς τη δημιουργία μιας κατοικίας, η οποία θα αποτελούσε ορόσημο για τη νέο-αναπτυσσόμενη περιοχή.
Σημαντικό έναυσμα του σχεδιασμού, που ανέλαβε το γραφείο MSSM Associates, ήταν η επιλογή τοποθέτησης της κατοικίας εντός του τεμαχίου. Παρόλο που πρόκειται για ένα αρκετά μεγάλο σε έκταση τεμάχιο (περίπου 1600m2), οι ιδιοκτήτες εξέφρασαν την επιθυμία τους ο εξωτερικός χώρος να παραμείνει όσο το δυνατό αδιάκοπος. Για το λόγο αυτό το κτίριο τοποθετήθηκε κάθετα με το δρόμο, στο ψηλό από τα δύο επίπεδα που υπήρχαν, διαμορφώνοντας έτσι ένα ενιαίο εξωτερικό χώρο σε δύο επίσης επίπεδα με πρανές ανάμεσα τους.
“Η πρόταση είναι εμπνευσμένη από την Ιαπωνική φιλοσοφία του «Origami», η οποία βασίζεται κυρίως στη δημιουργία τρισδιάστατων μορφών με τη βοήθεια πολλαπλών αναδιπλούμενων επιφανειών χαρτιού”.
Υπήρξαν πολυδιάστατοι λόγοι για τους οποίους η κεντρική ιδέα βασίστηκε σε αυτή τη φιλοσοφία. Το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες είναι λάτρεις της λιτής Ιαπωνικής κουλτούρας, σε συνδυασμό με την γλυπτική του όγκου που προσδίδει μια αρχιτεκτονική τέτοιας φιλοσοφίας, υπήρξαν καθοριστικά ώστε ο σχεδιασμός να στραφεί προς μια τέτοια κατεύθυνση. Οι διάφορες πτυχές στο εξωτερικό περίβλημα του κτιρίου δημιουργούν διάκενα με την εσωτερική επιφάνεια του κελύφους, κάτι το οποίο συμβάλλει αισθητά στη μείωση του ενεργειακού φορτίου του κτιρίου.
Παρά την ιδιαίτερη μορφή του κτίσματος, η διάταξη των εσωτερικών χώρων είναι απλή∙ στοιχείο που αποτελεί θεμελιώδη αρχή στην ιαπωνική αρχιτεκτονική. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πτυχωτές επιφάνειες που απαρτίζουν την κεντρική ιδέα συνεχίζουν, τόσο στην τοπιοτέχνηση, όσο και στο εσωτερικό των χώρων, με αποτέλεσμα να υπάρχει συνολική συνοχή στο έργο.
“Όλοι οι κύριοι χώροι προσανατολίζονται προς τον μεγάλο ενιαίο εξωτερικό χώρο (κυρίως αυλή) και όλοι οι βοηθητικοί χώροι προς το βορειοανατολικό σύνορο του οικοπέδου”.
Οι κύριοι εσωτερικοί χώροι, έχοντας νοτιοδυτικό προσανατολισμό, φέρουν αρκετά μεγάλους προβόλους, ενώ οι βοηθητικοί έχουν συνεπώς μικρότερα ανοίγματα. Στη νοτιοδυτική όψη η έκταση των προβόλων αυξομειώνεται σύμφωνα με την κατεύθυνση του ήλιου με σκοπό την αποτροπή της ανεπιθύμητης ηλιακής ακτινοβολίας. Επιπλέον, γίνεται χρήση εξωτερικών κατακόρυφων συρόμενων πλαισίων για τον ίδιο σκοπό. Με τα προαναφερθέντα παθητικά συστήματα σχεδιασμού, καθώς και με τη χρήση φωτοβολταϊκών πλαισίων, ενισχύεται αισθητά η θερμική άνεση του κτιρίου.
Οι βασικοί εσωτερικοί χώροι σαλονιού, τραπεζαρίας και κουζίνας βρίσκονται σε ένα ενιαίο χώρο, κατά μήκος και παράλληλα με την κυρίως αυλή εξωτερικά. Με τη χρήση συρόμενων γυάλινων επιφανειών επιτυγχάνεται μεγαλύτερη αμεσότητα μεταξύ του μέσα και του έξω.
Παρόλη την ιδιαίτερη παρουσία του κτιρίου στο ευρύτερο δομημένο περιβάλλον της περιοχής, οι πτυχωτές του επιφάνειες είναι αρκετά διακριτικές, ώστε να καθιστούν το έργο ως ένα γλυπτό, το οποίο εναρμονίζεται με την μορφολογία του φυσικού περιβάλλοντοςκαι των διάσπαρτων λοφίσκων της περιοχής. Ιδιαίτερη αισθητική και μοναδική εμπειρία παρουσιάζουν επίσης τα παιχνιδίσματα του φωτός την ώρα που προσκρούει στις πτυχωτές επιφάνειες του κτίσματος, σε διαφορετικές φάσεις της ημέρας, δημιουργώντας μια βιωματική εμπειρία στους ιδιοκτήτες, αλλά και περαστικούς.
English description: The plot is located on a small slope on a main road just before entering the south-west suburbs of Nicosia and was originally laid out on two levels. The particularity of the location and the geomorphology of its terrain expressed a need to create a residence, which would be a landmark for the newly-developed area of Pera Orinis. The proposal by architectural firm MSSM Associates is inspired by the Japanese philosophy of “Origami”, which is mainly based on the creation of three-dimensional forms with the help of multiple folding surfaces of paper.
There were multiple reasons why the main idea was based on this philosophy. Due to the fact that the owners are lovers of austere Japanese culture, combined with the fact that the sculpting of the volume manifests an architecture of such a philosophy, they were decisive for the design to turn in such a direction.
“The various folds in the outer envelope of the building create voids with the inner surface of the shell, which significantly contributes to reducing the energy load of the building”.
Despite the particular form of the building, the layout of the interior spaces is simple; a fundamental principle in Japanese architecture. It is worth noting that the pleated surfaces that make up the main idea continue, both in the landscaping and inside the spaces, resulting in an overall coherence in the project.
“All the main spaces are oriented towards the large single exterior space (main courtyard) and all the auxiliary spaces towards the north-eastern border of the plot”.
The main interior spaces have a southwest orientation, thus covered by considerably larger cantilevers, while the auxiliary ones face the northeast, thus having smaller openings. On the south-west side, the extent of the overhangs increases and decreases according to the direction of the sun in order to prevent unwanted solar radiation. In addition, external sliding shading panels are used for the same purpose. With the aforementioned passive design systems, as well as the use of photovoltaic panels, the thermal comfort of the building is significantly enhanced.
Despite the strong presence of the building in the wider built environment of the area, its pleated surfaces are distinctive enough to make the project a sculpture, which harmonizes with the morphology of the natural environment and the scattered hills of the area. Particular aesthetic value is enhanced by the play of light when it hits the folded surfaces of the building, in different phases of the day, thus providing a great experience to the owners, as well as passers-by.