Το αρχιτεκτονικό γραφείο EMPI & associatesarchitects, ανέλαβε την μετατροπή ενός υπέροχου διατηρητέου κτιρίου στη Πάτρα, σε ένα υπερπολυτελές boutique ξενοδοχείο 5 αστέρων, όπου η παράδοση συναντά την μινιμαλιστική αισθητική, τη φαντασία και την αρχιτεκτονική μεταμόρφωση.
Η κατασκευή του διατηρητέου κτιρίου αποτελεί αναμφισβήτητα έργο τέχνης για την αρχιτεκτονική της Πάτρας και έχει πραγματοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η πρώτη τοποθετείται στα τέλη του 1800, η δεύτερη στις αρχές του περασμένουαιώνα και η τελευταία φάση, που αφορά και το μεγαλύτερο μέρος του κτιρίου, πραγματοποιήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1910.
Το κτήριο ξεχωρίζει για τη θέση του, τη χωροθέτησή του στον ιδιωτικό του κήπο, την υποχώρησή του ως προς την οικοδομική γραμμή στον β’ όροφο, τη δημιουργία βεράντας, τη νοτίου προσανατολισμού ταράτσα του και φυσικά την αριστοκρατική του κάτοψη.
Ενδεικτικά παρατηρούμε, πως οι περιηγητές της πλατείας Αγίου Γεωργίου σπαταλούν περισσότερη ώρα να χαζεύουν το κτήριο αυτό, παρά το Ρωμαϊκό θέατρο που βρίσκεται απέναντι. Η μετατροπή του, σε ξενοδοχείο 5 αστέρων, ήταν ό,τι καλύτερο μπορούσε να συμβεί, έτσι ώστε αυτό το -χαρακτηρισμένο ως έργο τέχνης- οικοδόμημα να διατηρηθεί σωστά για τις μελλοντικές γενιές.
Η επέμβαση, σε ολόκληρο το εύρος της, σεβάστηκε τον χαρακτήρα του κτηρίου και κύριο σκοπό είχε την αποκατάσταση και όχι την αντικατάσταση των επί μέρους στοιχείων του.
Με επιμέλεια και ειδικές τεχνικές αποκαταστάθηκαν όλα τα υπάρχοντα δάπεδα, τα εσωτερικά και εξωτερικά ξύλινα κουφώματα, ο περίτεχνος γύψινος διάκοσμος, οι τοιχογραφίες και η στέγη του.
“Ο περιβάλλων χώρος του κτηρίου διατηρήθηκε ανέπαφος και οι όψεις του αποκαταστάθηκαν με ειδική τεχνική”.
Πρόκειται για ένα κέλυφος κτηρίου το οποίο επιτρέπει στον χρήστη να διαβιώσει άνετα σε αυτό χωρίς να κάνει απαραίτητα χρήση του μηχανολογικού του εξοπλισμού. Ειδικότερα, η μορφολογία των εξωτερικών κουφωμάτων με τον ανώτατο, ανοιγόμενο φεγγίτη, το πάχος και η πυκνότητα της εξωτερικής λιθοδομής, η κεραμοσκεπή που αναπτύσσεται σε ξεχωριστό επίπεδο και η ογκομετρία του κτηρίου προσφέρουν την απαραίτητη θερμική άνεση, έτσι ώστε ο μηχανολογικός εξοπλισμός να έχει τοποθετηθεί επικουρικά στο κτήριο για να διευκολύνει τον χρήστη, τις μέρες με ακραίες διαφορές στη θερμοκρασία.
Μεγάλο στοίχημα, το οποίο κερδήθηκε, ήταν η εφαρμογή μιας κεντρικής ιδέας που, εν συντομία, θέλει τον επισκέπτη να έχει σαφή εντύπωση των ορίων του παλιού και του νέου, τόσο σε οικοδομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο χρήσης.
“Όλες οι επεμβάσεις για την επαναφορά του κτηρίου στην αρχική του αίγλη καταγράφηκαν λεπτομερώς, και εγκρίθηκαν μία-μία από τις αρμόδιες υπηρεσίες”.
Βασικό ζήτημα όλης της πρότασης ήταν το πώς μπορούσε να δημιουργηθεί ένα σύστημα, που να πηγαίνει πέρα από το άθροισμα των μεμονωμένων συστατικών του. Από την πλευρά του αρχιτέκτονα, αυτά περιελάμβαναν πρώτον το υπάρχον ιστορικό κέλυφος και δεύτερον την ενσωμάτωση της νέας χρήσης.
“Από την πλευρά του επιχειρηματία, το σύστημα αυτό αφορούσε τη γενική φιλοσοφία τής λειτουργίας”.
Όσο αφορά την επίπλωση περιλαμβάνει custommade έπιπλα εξαιρετικής ποιότητας που σχεδιάστηκαν ξεχωριστά για το κάθε δωμάτιο και signature φωτιστικά πολύ γνωστών οίκων.
“Η ιδέα πίσω από το σχεδιασμό των επίπλων και την επιλογή των φωτιστικών έχει αναφορές στην προηγουμένη χρήση του κτηρίου ως κατοικία”.
Από το φωτογραφικό υλικό που συλλέχθηκε από το αρχειο της Υπεηρεσίας Νεοτερων Μνημείων, στα χρόνια που το κτήριο κατοικούταν, παρατηρήθηκν στοιχεία επίπλωσης με αναφορες στις δεκαετιές 30s-50s.
Έτσι προεκύψε και το στυλ επίπλωσης με αντικείμενα σχεδιασμένα με αναφορές στoDanishstyle, με ζεστους τόνους ξύλου καρυδίας και λεπτές καμπύλες, ενω ο φωτισμός εχει αναφορες σε αντικείμενα του Bauhaus. Από την άλλη πλευρά, ο σχεδιασμός των λουτρών είναι υποδειγματικός και η επιλογή των στρωμάτων εξαιρετική.
Το υπάρχον ιστορικό κέλυφος, στα σημεία όπου δεν υπάρχει παρέμβαση, διατηρεί το αρχικό του χρώμα, αυτό της μανόλιας (το χρώμα επιλέχθηκε μετά από μελέτη ενός τεράστιου φωτογραφικού αρχείου των αρχικών ιδιοκτητών), ενώ οι νέες κατασκευαστικές παρεμβάσεις, όπως π.χ τα λουτρά, τα νέα χωρίσματα, οι ταμπλάδες που έχουν χρήση πλάτης για τα κρεβάτια αλλά και οι νέες θύρες, επισημαίνονται με τρία διαφορετικά χρώματα, ένα για κάθε όροφο.
Το κριτήριο επιλογής των τριών χρωμάτων συνδέθηκε με το κτίριο και το σημαντικό περιβάλλον του:
Brickred για το αρχαίο ρωμαϊκό θέατρο
Leafgreen για τον υπέροχο κήπο
Darkblue για την ανάμνηση
Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του κτηρίου, πέρα από τα συναρπαστικά του νέα δωμάτια και τα υπέροχα διατηρητέα στοιχεία του, αποτελούν το επισκέψιμο πια roofgarden με θέα σε όλη την πόλη και το ρωμαϊκό αρχαίο θέατρο, η αίθουσα του πρωινού και ο μεγαλοπρεπής του κήπος.
Mini fridge: SMEG / PETCO, Φωτιστικά: ARTEMIDE / PLUS LIGHT, Επίπλωση: Caligaris – Cocomat – Papadopoulou collection – Maison – Enca Moisiadis, Πλακάκια: BOX, Είδηυγιεινής:Καστανίδης,Φωτισμόςεξωτερικού – εσωτερικουχώρου: SALEMI – PLUS LIGHT – KAFKAS – DELIGHTFULL, Υφάσματα – κουρτίνες: K. Μάνεση O.E. – ΚΑ / Βουτυρά– Οικονόμου, Ξυλεία:Καστρί, Στρώματα: Cocomat, Υαλοπίνακες: A. Ανυφαντής, Ξυλουργικέςεργασίες:ΠαναγιώτηςΠαναγόπουλος, Χειροποίητηεπίπλωση / ξύλινακουφώματα:ΝίκοςΛυκούδης, Σιδηρουργικέςεργασίες:ΑνδρέαςΤριανταφυλλόπουλος, Steam rooms:Γ. Κουρτέσης, Εκτυπώσειςψηφιακώνέργωντέχνης:Σ. Κοτικιάν, Εκτυπώσεις / γραφιστικήεπεξεργασία: we design (ΘεανώΠετρίδου), Original Art work:ΣοφίαΒαγενά, Original digital art work:ΑλεξάνδραΤηλιγάδη, Ιματισμός: Zara Home – MITOS, Σερβίτσια: Soul Studio
English description:EMPI & associates architects converted a listed building in Patras, Greece, into a luxury 5-star boutique hotel, where tradition meets minimalism, fantasy and architectural transformation
The original construction of the listed building – a work of art for the architecture of Patras – took place in three phases. The first is placed in the late 1800s, the second at the beginning of the last century and the last phase, which concerns the largest volume of the building, took place in the early 1920s.
The building stands out for its location, its private garden, its retreat to the building line on the second floor in order to create a terrace, its south-facing terrace and of course its aristocratic floor plan.
Indicatively, architects observe that the travelers there spend more time admiring this building than the Roman theater that is opposite. Turning it into a 5-star hotel was the best thing that could happen so that this artifact building could be properly preserved for future generations.
The intervention in its entirety respected the character of the building and its main purpose was the restoration and not the replacement of its individual elements. All the existing floors, the interior and exterior wooden frames, the ornate plaster decoration, the frescoes and the roof were restored with care and special techniques.
A big betthat was won was the implementation of a central idea which in short wants the visitor to have a clear impression of the limits of the old and the new both in terms of construction and use.
“All interventions for the restoration of the building to its original glory were recorded in detail and approved one by one by the competent services”.
A key issue of the whole proposal was how architects can create a system that goes beyond the sum of its individual components. From the architect’s point of view, these were the 1st the existing historical shell and the 2nd the incorporation of the new use.
The existing historic shell, in the places where architects do not intervene, retains its original color of magnolia (the color was chosen after studying a huge photographic archive of the original owners), while the new construction-interventions are marked with three different colors, one for each floor.
The criterion for selecting the three colors was related to the building and its important environment:
Brick red for the ancient Roman theatre
Leaf green for the wonderful garden
Dark blue for the memory
Highlights of the building, in addition to its exciting new rooms and wonderful preserved elements, are the now visitable roof garden overlooking the entire city and the ancient Roman theater, the breakfast room and its majestic garden.