Αναθερμαίνεται η «μηχανή» για την κατασκευή του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων του Ελαιώνα. Ένα έργο που συχνά χαρακτηρίζεται μακέτα, και όχι άδικα, καθώς οι πρώτες εξαγγελίες έγιναν ήδη από τη δεκαετία του ’90.
Μέσα στο επόμενο δεκαήμερο αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η ανάδειξη του Χρηματοοικονομικού Συμβούλου για την προετοιμασία της δημοπράτησης πια του έργου, δεκαπέντε χρόνια μετά την πρώτη εντολή του τότε υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ για την προετοιμασία της υλοποίησής του στην Αττικό Μετρό.
Το καλό πράγμα, όπως λέει και ο σοφός λαός, αργεί να γίνει. Και όπως συνηθίζεται στην Ελλάδα, τα αναγκαία έργα γίνονται με μεγάλη καθυστέρηση, αλλά στο τέλος παρηγορούμαστε ότι γίνονται βάσει των βέλτιστων διεθνών πρακτικών. Στην περίπτωση του σταθμού στον Ελαιώνα, η ανάγκη συγκέντρωσης και αναβάθμισης των ΚΤΕΛ της Αττικής έγινε αντιληπτή ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, όμως το έργο μπήκε για πολλά χρόνια στο «ψυγείο».
Πλέον μετά την ολοκλήρωση και της δεύτερης φάσης των απαραίτητων απαλλοτριώσεων, ο σχεδιασμός για τη δημιουργία ενός σύγχρονου μεταφορικού κόμβου, που εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί ετησίως 16 εκατ. επιβάτες, έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης. Ουσιαστικά, η ανάδειξη του Χρηματοοικονομικού Συμβούλου δρομολογεί την προκήρυξη του έργου, το κόστος του οποίου εκτιμάται στα 170-180 εκατ. ευρώ.

Όπως το τέρμιναλ του αεροδρομίου

Με ντιζάιν που θα θυμίζει τέρμιναλ μεγάλου αεροδρομίου, συνολικής επιφάνειας 40.000 τ.μ., ο νέος κεντρικός σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα θα γίνει ένα «τοπόσημο» για την Αθήνα, όπως τον χαρακτήρισε ο κ. Παναγιώτης Κλήμης, υποδιευθυντής Νέων Έργων στη Διεύθυνση Στρατηγικής Ανάπτυξης της Αττικό Μετρό, μιλώντας στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Ο Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) θα περιλαμβάνει εμπορικούς χώρους που θα απλώνονται σε 11.750 τ.μ., χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος 1.500 τ.μ., χώρους στάθμευσης 572 θέσεων και ελεύθερους χώρους πρασίνου 20.000 τ.μ.
Παρουσιάζοντας τον σχεδιασμό, ο κ. Κλήμης ανέφερε ότι πρόκειται για μια σημαντική επένδυση που θα προσφέρει οφέλη πρώτα στους επιβάτες, στους εργαζομένους, αλλά και στη γειτονιά, καθώς θα δώσει αναπτυξιακή ώθηση στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα, ενώ παράλληλα θα αποφορτίσει τις γειτονιές που σήμερα φιλοξενούν τις εγκαταστάσεις των δύο ΚΤΕΛ.
Η αναγκαιότητα του έργου γίνεται ξεκάθαρη εάν αναλογιστούμε τις τριτοκοσμικές καταστάσεις που επικρατούν στους δύο υφιστάμενους σταθμούς, στον Κηφισό που εξυπηρετεί 36 λεωφορειακές γραμμές και στη Λιοσίων που εξυπηρετεί 13. Οι δύο σταθμοί, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι λεωφορειακές γραμμές εξωτερικού που βρίσκονται σκόρπιες ανά την Αθήνα, εξυπηρετούν συνολικά 24.650 – 44.200 επιβάτες ημερησίως.
Περίπου δηλαδή 12 εκατ. επιβάτες ετησίως, όσους ένα μεγάλο αεροδρόμιο δηλαδή. Σήμερα, η προσβασιμότητα εξασφαλίζεται κυρίως με ιδιωτικά οδικά μέσα (Ι.Χ., ταξί) και με λίγες λεωφορειακές γραμμές, ενώ οι χώροι αναμονής δεν επαρκούν. Επίσης, επικρατούν απαράδεκτες συνθήκες αερισμού/κλιματισμού αιθουσών.
Η λύση σε όλα τα παραπάνω σχεδιάζεται να είναι ο μεταφορικός «υπερ-κόμβος» του Ελαιώνα, που θα στεγάσει τις υπεραστικές λεωφορειακές συνδέσεις της Αθήνας με την υπόλοιπη Ελλάδα (ΚΤΕΛ), το δίκτυο του Μετρό στον Σταθμό Ελαιώνα (στη γραμμή που ενώνει το λιμάνι με το Αεροδρόμιο), τον τοπικό σταθμό αστικών λεωφορειακών γραμμών, οργανωμένους χώρους στάσης για απο-επιβιβάσεις από/ προς ταξί και ΙΧ και χώρο στάθμευσης για τους επιβάτες του μετρό και για τις ανάγκες των υπεραστικών λεωφορείων.

Γράφει η Όλγα Κλώντζα – Περισσότερα στο www.tovima.gr

Σχόλια

σχόλια