Η διπλωματική εργασία της Λούσης Γεζεκελιάν και της Βασιλικής Γκέβρου, που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 2019, στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), με επιβλέποντες καθηγητές, τον κ. Κωνσταντίνο Μωραΐτη και τον κ. Νίκο Μπελαβίλα, έχει ως κεντρική θεματολογία τη δημιουργία ενός αστικού αειφόρου κόμβου στην κεντρική πλατεία του Πειραιά, που υπηρετεί αλλά και προάγει τον πολιτισμό.
Αφορμή για την επιλογή του θέματος, αποτέλεσε µια σειρά έργων ανάπτυξης έξω από το κέντρο της πόλης, καθώς και η κατασκευή της εξόδου του τερματικού σταθμού της 3ης γραµµής του μετρό στην πλατεία.
“Οι βασικές συνθετικές στοχεύουν στην ανάδειξη της αρχιτεκτονικής μορφολογίας του Δημοτικού θεάτρου µέσω του σχεδιασμού του δημόσιου χώρου γύρω από αυτό”.
Συγκεκριμένα, η επέκταση της πλατείας Κοραή προς το οικόπεδο του δικαστικού μεγάρου, το οποίο αποτελεί έναν µεγάλο όγκο σκυροδέματος χωρίς χρήση, ο οποίος ανταγωνίζεται και υποβαθμίζει την αρχιτεκτονική μορφολογία του θεάτρου.
“Σε πολεοδομικό επίπεδο, αποφασίστηκε η πεζοδρόμηση τμήματος της οδού Κολοκοτρώνη, για καλύτερη ενοποίηση µε το δίκτυο πεζοδρόμων γύρω από την πλατεία”.
Έπειτα την μεταφορά της στάσης λεωφορείων, απο το οικόπεδο του δικαστικού μεγάρου κοντά στην έξοδο μετρό του Δημοτικού θεάτρου, για καλύτερη συνδεσιμότητα µε το σταθμό μετρό, αλλά και καλύτερη οπτική σύνδεση των δύο τμημάτων της πλατείας.
“Το τμήμα της Ηρώων Πολυτεχνείου που διασχίζει την πλατεία μετατρέπεται σε ήπιας κυκλοφορίας, ενώ προσθέθηκε επιπλέον µια διάβαση για διευκόλυνση της κίνησης των πεζών”.
Στο επίπεδο της πλατείας, στοχεύεται ο σχεδιασμός ενός ενιαίου χώρου συγκέντρωσης, ο οποίος θα µπορεί να φιλοξενεί τις αστικές λειτουργίες του δημοσίου χώρου, ενώ γύρω του θα αρθρώνονται οι χώροι στάσης.
Έπειτα, οι χώροι στέγασης των καταστημάτων εστίασης τοποθετούνται στο μέτωπο των καταστημάτων, για να ελευθερωθεί το τμήμα της πλατείας, αλλά και η κίνηση στους πεζόδρομους.
Τέλος, προβλέπονται χώροι, οι οποίοι θα διευκολύνουν την τέλεση των πολιτιστικών δράσεων του δημοτικού θεάτρου, οι οποίοι προέκυψαν, έπειτα από συζήτηση των δημιουργών µε τον καλλιτεχνικό διευθυντή του θεάτρου.
“Η βασική συνθετική χειρονομία, επομένως είναι µια τεθλασμένη γραµµή, η οποία προκύπτει απο τις βέλτιστες ροές, και δημιουργεί µια αγκαλιά στον κόμβο”.
Στα άκρα της, σε κατευθύνει στους βασικούς προορισμούς, δηλαδή στο λιμάνι και στον πεζόδρομο της Σωτήρος µέσω του επανασχεδιασμού της εξόδου µετρό της πλατείας Κοραή, αλλά και της προσθήκης µιας νέας εξόδου στο νέο τμήμα της πλατείας.
“Παράλληλα, ενοποιεί συνθετικά τα δυο κοµµάτια της πλατείας και ορίζει το χώρο συγκέντρωσης”.
Όσον αφορά στη νέα πλατεία, η υψομετρική διαφορά των 4,5 µέτρων, στα δυο άκρα της, οδηγεί στην υπερύψωση ενός τμήματός της, για να επιτευχθεί οπτική συνδεσιμότητα µε την υπόλοιπη πλατεία.
Κάτω από το υπερυψωμένο τμήμα της πλατείας, τοποθετούνται οι συμπληρωματικές χρήσεις γύρω από ένα ημιυπαίθριο δημόσιο πέρασμα για τη διευκόλυνση των ροών.
Από την οροφή του τμήματος αυτού, δίνεται η δυνατότητα στον πεζό να έχει πλήρη θέαση της πλατείας και της συνολικής παρέμβασης, µέσω της οποίας στοχεύεται να ενεργοποιηθεί η δημόσια ζωή της πόλης και να αξιοποιηθεί ο δημόσιος χώρος στον µέγιστο βαθμό.
Τίτλος εργασίας: Βιωσιμότητα στον αστικό κόμβο | Επανασχεδιάζοντας την κεντρική πλατεία του Πειραιά με άξονα τον πολιτισμό, Μάθημα: Διπλωματική εργασία, Σχολή: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο), Φοιτήτριες: Λούση Γεζεκελιάν / Βασιλική Γκέβρου, Επιβλέποντες καθηγητές:Κωνσταντίνος Μωραϊτης / Νίκος Μπελαβίλας, Σύμβουλοι: Ανδρονίκη Μηλτιάδου / Φλώρα Μπουγιατιώτη, Έτος:Mαρτιος 2019
English description: The diploma thesis by Lousi Gezekelian and Vasiliki Gkevrou, presented on March 2019 at the Department of Architecture of the National Technical University of Athens (NTUA) and was supervised by Konstantinos Moraitis and Nikos Belavilas,focuses onthe creation of an urban hub at the central Square of Piraeus that serves and promotes sustainability and culture.
The development of several notable projects in the surrounding area, as well as the recent construction of the new underground terminal station of line 3 at the square, were the main reasons of author’s interest in this project.
In particular, the extension of the Korai square to the site of the courthouse, which remains a large volume of concrete without use that competes with the architectural morphology of the theater.
At the level of the square the main goal is to design a single gathering space, which can accommodate the urban functions of the public space, while the surrounding will host staging areas.
Author’s basic synthetic gesture is therefore a distorted line that results from optimal flows. At its edges, it directs to the main destinations, namely the port and pedestrian area of Sotiros through the redesign of the Korai square metro exit, and by adding a new exit at the new part of the square.
As for the new square, the elevation difference of 4.5 meters between its edges lead to the decision of overlapping part of it, so as to achieve visual connectivity with the rest of the square.
Project title: Sustainable Urban Hub. A Cultural Oriented redesign of the central Square of Piraeus, Course: Diploma thesis, Institution: Department of Architecture (National Technical University of Athens), Students: Lousi Gezekelian / Vasiliki Gkevrou, Supervisors: Konstantinos Moraitis and Nikos Belavilas, Consultants: Androniki Miltiadou and Flora Bougiatioti, Date: March 2019