Φωτογραφία Οικοπέδου
Ως εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας ορίζεται η κεντρική περιοχή του Δήμου Αθηναίων που περικλείεται από τους οδικούς άξονες των οδών Σταδίου, Μητροπόλεως και Αθηνάς, με κορυφές του νοητού «τριγώνου» τις πλ. Συντάγματος, Μοναστηρακίου και Ομονοίας. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνει τις πλατείες Κλαυθμώνος και Κολοκοτρώνη επί της Σταδίου, όπως και την πλατεία Κοτζιά (Δημαρχείου) επί της οδού Αθηνάς.
Η περιοχή βρίσκεται στον πυρήνα του μητροπολιτικού κέντρου και κατέχει νευραλγική θέση, συγκεντρώνοντας τις αναπτυξιακές τάσεις, τις δυναμικές αλλά και τις στρεβλώσεις μιας πρωτεύουσας όχι ιδιαίτερα πολυκεντρικής.
Ελλάδα, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Εκ των πραγμάτων, το Εμπορικό Τρίγωνο συγκεντρώνει πολλές και ποικίλες επιτελικές δραστηριότητες της πρωτεύουσας, γραφεία μεγάλων επιχειρήσεων και τραπεζών, δημόσια κτήρια και υπηρεσίες, αλλά και όλη τη γκάμα των εμπορικών χρήσεων, από μεγάλα εμπορικά καταστήματα, μικρομεσαίες επιχειρήσεις χονδρικού και λιανικού εμπορίου, μέχρι μικρά καταστήματα και βιοτεχνίες.
Η Αθήνα θα λέγαμε πως χαρακτηρίζεται από τις μεταλλαγές της αστικής κλίμακας που συντελούνται στο εμπορικό κέντρο της και την ποικιλία που αναδύεται σε αυτόν τον περιορισμένο αστικό χώρο όπως τα ιστορικά κτίρια πάνω στους κεντρικούς άξονες του εμπορικού τριγώνου, χαρακτηρίζουν το χώρο λόγω της κλίμακας και της σχέσης τους με το δημόσιο χώρο, αλλά και της εμβληματικότητας που επιβάλουν.
Εισαγωγή, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος
Σημαντικής αναφοράς χρήζουν και τα μεγάλης κλίμακας κτίρια γραφείων («Μέγαρα») που οικοδομήθηκαν κυρίως τη δεκαετία του ΄60, τα κτίρια των τραπεζών και των μεγάλων επιχειρήσεων, επί των κεντρικών αξόνων της Σταδίου και της Αθηνάς καθώς και ένα πλούσιο δίκτυο μικρών εμπορικών καταστημάτων, μικρομεσαίων επιχειρήσεων ακόμα και μικρών βιοτεχνιών, μέσα στον πυκνοδομημένο ιστό του εμπορικού τριγώνου, στους πεζοδρόμους της Ερμού, της Αιόλου, της Αγ. Μάρκου και της Ευαγγελιστρίας και των στενών κάθετων δρόμων τους και μέσα στις στοές (εγκάρσιες) στα ισόγεια των μεγάλων κτηρίων γραφείων.
Ιστορική Αναδρομή

Περιοχή Μελέτης

1) Χρήσεις γης

Το μεγαλύτερο μέρος του Εμπορικού Τριγώνου αποτελείται από καταστήματα υπερτοπικού αλλά και τοπικού εμπορίου, βιοτεχνίες, εργαστήρια και χώρους αναψυχής. Το εμπόριο και οι βιοτεχνίες υπήρχαν «πάντα» στο τρίγωνο, αφού εκεί ξεκίνησε και η πρώτη αγορά της Αθήνας.
Ακόμη και σήμερα άνθρωποι από όλη την Αττική έρχονται στο Ε.Τ για την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων όπως υφάσματα. Τα πρώτα καφενεία σιγά σιγά έδωσαν πάτημα για να ανοίξουν και άλλα ενώ η προνομιακή γεωγραφική θέση του τριγώνου ήταν ένας ακόμα λόγος για την δημιουργία και άλλων χώρων αναψυχής, τουριστικών ή μη.
Παρατηρούμε πως δεν υπάρχον κτήρια υπό ανέγερση ενώ τα κτήρια χωρίς χρήση δεν παίρνουν απαρατήρητα. Τόσο οι οικονομικές συνθήκες όσο και η ήδη υπάρχουσα πυκνή δόμηση του κέντρου ευθύνονται για αυτό.
Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει η αλλαγή στην χρήση από το ισόγειο στους ορόφους η οποία συναντάται σχεδόν παντού. Το ισόγειο δίνεται σχεδόν πάντα για τις κύριες εμπορικές χρήσεις, για πιο άμεση σχέση με τον άνθρωπο-πελάτη ενώ στους ορόφους βρίσκουμε πιο συχνά γραφεία, εργαστήρια, και κάποιες φορές και κατοικίες.
Χρήσεις Γης, Πηγή: Πολεοδομία 1, Αναλυτική προσέγγιση του αστικού χώρου, ΕΜΠ, Καθηγήτρια: Βασιλαρά Αρχοντούλα, Σπουδάστριες: Βαρουξάκη Ελίνα, Καίκα Χαρά, Κοκκάλα Ναισώ

2) Κατασκευή | Παλαιότητα

Υπάρχει μια ποικιλομορφία όσον αφορά τους τρόπους κατασκευής που μαρτυρά και τις εποχές τις οποίες έχει διανύσει η περιοχή. Η συντριπτική πλειοψηφία των κτηρίων είναι κατασκευασμένα από οπλισμένο σκυρόδεμα.
Δεν συγκεντρώνονται σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή αλλά απλώνονται σε όλη την έκταση του τριγώνου. Τα περισσότερα από αυτά χρονολογούνται από το 1950 μέχρι το 1985 και είναι κτήρια τις αντιπαροχής.
Αρκετά χρονολογούνται μεταξύ 1920 και 1950 και είναι προϊόντα του μοντερνισμού. Πολύ λιγότερα είναι τα σχετικά σύγχρονα μας κτήρια από το 1985 και έπειτα. Το δεύτερο πιο συχνό είδος κατασκευής είναι τα λιθόκτιστα ή πλινθόκτιστα, απ’ τα οποία τα περισσότερα βρίσκονται σε καλή κατάσταση.
Πολλά είναι συγκεντρωμένα γύρω από τις οδούς Σταδίου, Αιόλου, Καραγιώργη Σερβίας και Κολοκοτρώνη, καθώς και στην περιοχή κοντά στην πλατεία Μοναστηρακίου. Τα περισσότερα από αυτά χτίστηκαν πριν το 1920 και είναι νεοκλασικά. Λογικά παλιότερα ήταν κατοικίες.
Υπάρχουν και αρκετές σύμμεικτες κατασκευές, τον οποίων το δομικό υλικό μπορεί να αλλάζει από όροφο σε όροφο ή να έχουν γίνει προσθήκες στον υπάρχοντα σκελετό.
Πολύ λιγότερα, έως ανύπαρκτα, είναι τα κτίσματα από μέταλλο ή ξύλο. Αυτά χρονολογούνται κυρίως από 1950 έως 1985.
Κατασκευή | Παλαιότητα, Πηγή: Πολεοδομία 1, Αναλυτική προσέγγιση του αστικού χώρου, ΕΜΠ, Καθηγήτρια: Βασιλαρά Αρχοντούλα, Σπουδάστριες: Βαρουξάκη Ελίνα, Καίκα Χαρά, Κοκκάλα Ναισώ

3) Στοές

Οι στοές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής αρχιτεκτονικής. Για αυτό αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον η διατήρηση τους στον πολεοδομικό ιστό της σύγχρονης Αθήνας. Η ύπαρξη στοών στο εμπορικό τρίγωνο είναι εμφανής. Οι στοές που εντοπίζονται στην ευρύτερη περιοχή μελέτης διαχωρίζονται σε εγκάρσιες και παρόδιες.
Εγκάρσιες ονομάζουμε τις στοές που αποτελούν δίοδο-πέρασμα διαμέσου ενός κτιριακού συγκροτήματος ή εξολοκλήρου ενός οικοδομικού τετραγώνου λαμβάνοντας στην πλειοψηφία τους εμπορικό χαρακτήρα λόγω των καταστημάτων που βρίσκονται στο εσωτερικό τους.
Αντιθέτως ως παρόδιες ορίζουμε τις στοές που αποτελούν το όριο του δημόσιου από τον ιδιωτικό χώρο στο ισόγειο ενός κτιρίου και εφάπτονται με την οικοδομική γραμμή του κτιρίου.
Η ύπαρξή τους προβλέπεται συνήθως από το ρυμοτομικό σχέδιο της εκάστοτε περιοχής και οφείλουν να συνδέονται αισθητικά με το κτίριο.
Στοές, Πηγή: Ανάγνωση σε περάσματα του κέντρου της Αθήνας – Παρέμβαση στο Ο.Τ. 17 Λασιθιωτάκη, Μαρίνα Μ. 2012, ΕΜΠ

4) Τοπόσημα

Το εμπορικό τρίγωνο αποτελεί ένα κεντρικό συγκοινωνιακό κόμβο που εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή αλλά παράλληλα την τροφοδοτεί εμπορικά, πολιτιστικά και διοικητικά. Έτσι είναι αναμενόμενο να υπάρχουν θέσεις μέσα σε αυτό οι οποίες έχουν στιγματίσει την καθημερινότητα των ανθρώπων αλλά και έχουν συμβάλλει στην ανάπτυξη του εμπορικού τριγώνου μέσα στον χρόνο τόσο σε πολιτιστικό όσο και σε κοινωνικό – οικονομικό επίπεδο.
Τοπόσημα

Χάρτης

Συνθετική Πρόταση

Η αρχιτεκτονική μελέτη επικεντρώνεται στην αιχμή των οδών Σταδίου και Αιόλου. Όπως έχει ήδη αναφερθεί στη συμβολή των δύο οδών παλαιότερα βρισκόταν το πολυκατάστημα «ΚΑΤΡΑΝΤΖΟΣΠΟΡ», το οποίο έπειτα από εμπρηστική ενέργεια το 1980 καταστράφηκε ολοσχερώς αφήνοντας άλλο ένα κατάλοιπο στον ελληνικό αστικό ιστό και η κατάστασή του παραμένει αμετάβλητη έως σήμερα παρά τις προσπάθειες-προτάσεις επανένταξής του σε αυτόν.
Πρόκειται για σημείο αναφοράς με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας δημιουργώντας ένα όριο ανάμεσα στο ιστορικό της κέντρο και τις ευρύτερες περιοχές του. Παράλληλα αποτελεί την απόληξη ενός οικοδομικού τετραγώνου θέτοντας προβληματισμούς για την αντιμετώπισή του, τόσο ως προς την αυστηρότητα των δομών που διέπουν την περιοχή (μέτωπο Σταδίου και Αιόλου), όσο και ως προς τις χρήσεις και το χαρακτήρα του απέναντι στην πόλη.
Λόγω της περίοπτης θέσης του οικοπέδου και του Ν.Ο.Κ. αρχικός στόχος της συνθετικής μελέτης ήταν η τοποθέτηση του κτιριακού όγκου στο πίσω τμήμα του οικοπέδου για τη διατήρηση των οπτικών φυγών προς και από αυτό (οδοί: Σταδίου, Αιόλου, Εμ.Μπενάκη και Λυκούργου) και η ανάπτυξή του καθ’ ύψος.
Επιπλέον κύρια πρόθεση των δημιουργών αποτέλεσε η διαμπερότητα και η κίνηση στο ισόγειο (σύνδεση οδού Λυκούργου με οδό Εμ. Μπενάκη, σύνδεση και συνέχεια παρόδιων στοών των οδών Σταδίου και Αιόλου) καθώς και η διατήρηση της οπτικής στα όμορα κτίρια μέσω της «διαφάνειας» της συνθετικής πρότασης.
Φωτογραφία Οικοπέδου

Ένας ακόμη στόχος  ο οποίος στη συνέχεια αποδείχθηκε ο σημαντικότερος ήταν η απόδοση ενός μεταβαλλόμενου χαρακτήρα στο κτίριο. Αυτό προέκυψε από την ανάγκη ύπαρξης ενός δημόσιου κτιρίου το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να τροποποιείται μέσα στον άκαμπτο αστικό ιστό της Αθήνας ο οποίος παραμένει αμετάβλητος εδώ και χρόνια περνώντας έτσι το μήνυμα πως υπάρχει διάθεση αλλαγής.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα κτίριο «μηνυματικό» και ταυτόχρονα «αντισυμβατικό» το οποίο αλλάζει τη μορφή του-μεταβάλλεται σύμφωνα με τις ανάγκες των χρηστών του και των δρωμένων που λαμβάνουν χώρα σε αυτό, μέσα σε μια πόλη όπου οι δομές παραμένουν στάσιμες.
Φωτογραφία Οικοπέδου

Εξαιτίας της στασιμότητας αυτής, οι όψεις του ακολουθούν την αυστηρότητα των όψεων των οδών Σταδίου και Αιόλου (Δυτική και Ανατολική όψη αντίστοιχα) ενώ στο εσωτερικό τους (Βόρεια όψη) γίνεται άμεσα αντιληπτός ο αντισυμβατικός του χαρακτήρας.
Αναφορά οφείλει να γίνει στη σχέση που επιδιώκεται να αναπτυχθεί ανάμεσα στο πολίτη και την πόλη μέσω της αρχιτεκτονικής πρότασης. Ειδικότερα, στο κτίριο αυτό ο καθένας έχει τη δυνατότητα να πληροφορηθεί τόσο γύρω από τα δρώμενα της πόλης όσο και του ίδιου του κτιρίου, να γνωρίσει την πόλη μέσα από τις εκθέσεις με θέμα την ίδια την πόλη που πιθανώς φιλοξενεί καθώς και να βιώσει το αστικό περιβάλλον μέσα από την περιήγησή του σε όλα τα επίπεδα του κτιρίου αφού η επαφή με την Αθήνα είναι άμεση μέσω των οπτικών φυγών που σου προσφέρει.
Φωτογραφία Οικοπέδου

Τέλος η πρόσβαση στο κτίριο πραγματοποιείται μέσω του πυρήνα κατακόρυφης κυκλοφορίας που εντοπίζεσαι στο πίσω τμήμα της σύνθεσης και συνδέει όλα τα επίπεδα μεταξύ τους, της ραμπόσκαλας που αποτελεί νοητή συνέχεια του οδικού άξονα 28ης Οκτωβρίου (Λεωφ. Πατησίων), κερκίδων που οδηγούν στο υποβαθμισμένο τμήμα της σύνθεσης καθώς και την υπόγεια σύνδεση του επιβατικού σταθμού Μετρό-ΗΣΑΠ της πλατείας Ομονοίας με το τμήμα αυτό.
Φωτογραφία Οικοπέδου

Φωτογραφία Οικοπέδου

Κτιριολογικό Πρόγραμμα

Πλατεία -6.80m:

Πλατεία με υπόγεια σύνδεση με τον επιβατικό σταθμό του μετρό της πλατείας Ομονοίας. Περιβάλλεται από ένα βιβλιοπωλείο, καφέ, γραφεία διοίκησης και βοηθητικούς χώρους (960τ.μ.).

Ισόγειο +0.00m:

Συνέχεια και σύνδεση παρόδιων στοών Σταδίου και Αιόλου, πρόσβαση στο κτίριο από πυρήνα κατακόρυφης κυκλοφορίας, κερκίδες και ραμπόσκαλα (540 τ.μ.).

1ο Επίπεδο +4.60m:

Καφέ με ημιυπαίθρια εκτόνωση (260 τ.μ. + 145 τ.μ πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).

2ο Επίπεδο +8.40m:

Μεταβαλλόμενος πολυχώρος με φουαγιέ με δυνατότητα ενοποίησης με την επέκταση της οδού Αιόλου (250 τ.μ. + 145 τ.μ. πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).

3ο Επίπεδο +12.20m:

Γραφεία διοίκησης – είσοδος πολυχώρου (210 τ.μ. + 145 τ.μ. πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).

4ο Επίπεδο +16.00m:

Ημιυπαίθριος εκθεσιακός χώρος (210 τ.μ. + 145 τ.μ. πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).

5ο Επίπεδο +20.00m:

Μεταβαλλόμενος εκθεσιακός θερμαινόμενος χώρος (115 τ.μ. +145 τ.μ. πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).

6ο Επίπεδο +24.00m:

Μεταβαλλόμενος εκθεσιακός θερμαινόμενος χώρος (115 τ.μ. +145 τ.μ. πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).

7ο Επίπεδο +28.00 m:

Χώρος αναγνωστηρίου (200 τ.μ. +145 τ.μ. πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).

8ο Επίπεδο +31.80m:

Roof garden (195 τ.μ. +145 τ.μ. πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας).
Σκίτσα, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Πορεία Εξέλιξης Ιδέας, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Τομή 1, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Τομή 2, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Τομή 3, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

3D Απεικόνιση Βροχής, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Κατασκευαστικές λεπτομέρειες, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Πυρήνας Κυκλοφορίας, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

3D Απεικόνιση Ισογείου, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Πρόσοψη, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Διάγραμμα, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Όψη Οδού Σταδίου, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Διάγραμμα, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Διάγραμμα, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Όψη Οδού Αιόλου, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

3D Απεικόνιση Πολυχώρου, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

3D Απεικόνιση Πλατείας © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Οπτικές Διαγράμματος, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Διάγραμμα Κίνησης

Στο διπλανό διάγραμμα αποδίδονται οι κινήσεις και οι διαδρομές που μπορεί ο επισκέπτης να ακολουθήσει ώστε να περιηγηθεί τόσο κατά μήκος ενός επίπεδου όσο και καθ’ ύψος στο κτίριο.
Εύκολα αντιληπτό γίνεται ότι η πρόσβαση στο κτίριο πραγματοποιείται από το ισόγειο (επίπεδο +0.00μ.) όπου ο επισκέπτης έχει την επιλογή ή να κατέβει στο υπόγειο (επίπεδο -6.80μ.) μέσω των κερκίδων ή να ακολουθήσει την ραμπόσκαλα και να καταλήξει στον 1ο όροφο (επίπεδο +4.60μ.) ή ακόμη και να χρησιμοποιήσει τον κατακόρυφο πυρήνα κυκλοφορίας και να οδηγηθεί στο επίπεδο που επιθυμεί.
Πορείες Διαγράμματος, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Ο κατακόρυφος πυρήνας κυκλοφορίας καθώς και οι βοηθητικές ευθύγραμμες σκάλες κάνουν ξεκάθαρη την ένωση όλων των επιπέδων του κτιρίου μεταξύ τους δίνοντας στον επισκέπτη την δυνατότητα να επιλέξει τη διαδρομή που θέλει να ακολουθήσει.
3D Απεικόνιση Εκθέσεων, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Ηλιακό Διάγραμμα

Παρατήρηση της θέσης του ηλίου σε τρεις διαφορετικές χρονικές στιγμές κατά τη διάρκεια της ημέρας για δύο διαφορετικές εποχές (καλοκαίρι, χειμώνας).  
3D Απεικόνιση Roof Garden, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Ηλιακό Διάγραμμα, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Στα τρία πρώτα διαγράμματα θερινής περιόδου παρατηρείται πως η υψηλή θέση του ηλίου επιτρέπει τον ηλιασμό της Δυτικής και Ανατολικής όψης καθώς και της Βορινής κάποια στιγμή μέσα στη διάρκεια της ημέρας. Αντιθέτως αυτό δεν συμβαίνει κατά τη χειμερινή περίοδο όπου ο ήλιος βρίσκεται “χαμηλά” επιτρέποντας το φωτισμό μόνο της Ανατολικής και Δυτικής όψης.
3D Απεικόνιση Cafe, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

3D Απεικόνιση Αναγνωστηρίου, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Βορινή όψη να παραμένει σκιερή το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, κάτι το οποίο επιτρέπει την διαφάνεια του κτιρίου ως προς την οπτική στο εσωτερικό του από κάποιον περαστικό.
Βραδινή 3D Απεικόνιση, © Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος

Στοιχεία & Συντελεστές Εργασίας:

Τύπος Εργασίας: Διπλωματική, Τίτλος Εργασίας: “Το Περίπτερο” της Αθήνας: Η μεταβαλλόμενη αιχμή της πόλης, Φοιτητές: Καθαροπούλου Μελπομένη / Κυριακή – Καπράνης Κωνσταντίνος – Παπαδόπουλος Αλέξανδρος, Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Ξάνθη Θεώνη, Επιτροπή Καθηγητών: Ξάνθη Θεώνη – Δενδρινός Σταύρος –  Κόκκορης Παναγιώτης, Σχολή / Τμήμα: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης – Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Ημερομηνία: Νοέμβριος 2018, Ακαδημαϊκό Έτος: 2017 – 2018

English Description of Diploma Thesis

Abstract

The “Commercial Triangle” of Athens, is the central area of ​​Athens that is designated by the streets Stadiou, Mitropoleos and Athinas. At the corners of the conceived “triangle” are located the squares of Syntagma, Monastiraki and Omonia. In addition, it encloses the squares of Klaythmonos and Kolokotronis on Stadiou street as well as Kotzia square on Athina street.
Sun diagramm

The area is located at the heart of the metropolitan center and holds a key position, concentrating the developmental tendencies, dynamics and distortions of a capital city.
Transformation Diagramm

In fact, the Commercial Triangle brings together a lot and diverse activity of Athens, major business headquarters and bank offices, public buildings and services, as well as a range of commercial uses, from large retail outlets, small and medium sized wholesale stores and retail businesses to small shops and industries.
Model


Model

Model

Model

Model

Model

Model

Model

Model

Athens could be characterized by the changes that take place at an urban scale, that occur in its commercial center and the variety that emerges in this limited urban area, such as the historic buildings on the central axes of the Commercial Triangle, characterize the space giving it a scale and the the vaccination that they impose.
Model

Model

Model

Model

Model

Model

Model

Model

Model

Model

Also important are the large-scale office buildings (“Megara”) that were built mainly in the 1960s, the buildings of banks and large enterprises on the central streets of Stadiou and Athinas as well as a rich network of shops, small and medium-sized enterprises, even industries, within the densely-built web of the Commercial Triangle, on the sidewalks of Ermou, Aiolou, Agiou Markou and Evangelistria and their narrow streets and in galleries on the ground floor of the large office buildings.