Στα μέσα Δεκεμβρίου, οι πιο παρατηρητικοί κάτοικοι της οδού Χρυσ. Σμύρνης της Ραφήνας θα πρόσεξαν ίσως ένα ιπτάμενο αντικείμενο να κάνει βόλτες κοντά στη γέφυρα του Μεγάλου Ρέματος.

Ο πολιτικός μηχανικός Αλέξανδρος Φερετζάκης, κάτοικος της περιοχής, είχε αποφασίσει να «πετάξει» ένα από τα εξοπλισμένα με ειδικές κάμερες drone της εταιρείας του, προκειμένου να ελέγξει την κατάσταση της γέφυρας για τυχόν βλάβες, καθώς από εκεί διέρχονται καθημερινά εκατοντάδες οχήματα αλλά και πεζοί.
Χρησιμοποιώντας μοντέλα φωτογραμμετρίας, αναζήτησε ενδείξεις φθοράς μετρώντας τη διάβρωση του σκυροδέματος και των ράβδων. Διαπίστωσε, όπως ήταν αναμενόμενο, ότι υπάρχει διάβρωση στον χάλυβα με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές ρωγμές και σπασίματα στο μπετόν.  Η γέφυρα, όπως κατέληξε, είναι μεν ασφαλής αλλά χρειάζεται επισκευές διότι από τη στιγμή που υπάρχουν ρωγμές και ο οπλισμός είναι εκτεθειμένος, το πρόβλημα της διάβρωσης θα επεκταθεί, ενώ το κόστος επιδιόρθωσης θα αυξηθεί.
Ο κ. Φερετζάκης ενημέρωσε τους αρμόδιους φορείς για τα ευρήματά του και δήλωσε ότι αν χρειαστεί μπορεί να προσφέρει τις υπηρεσίες του –αφιλοκερδώς– για αυτό ή άλλα έργα της περιοχής. Ήταν μια εθελοντική πρωτοβουλία του, καθώς αγαπά πολύ τη Ραφήνα. Άλλωστε ένας από τους λόγους που πριν από λίγους μήνες αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα, μετά 17 ολόκληρα χρόνια στο εξωτερικό, ήταν και η δυνατότητα να ζει εκεί, κοντά στη θάλασσα.
Μετά τις σπουδές του στη Σκωτία, ο Αλέξανδρος ξεκίνησε να εργάζεται ως πολιτικός μηχανικός σε μεγάλες εταιρείες της Μεγάλης Βρετανίας, ενώ αργότερα συνέχισε την καριέρα του στην Ντόχα. Για την έρευνά του γύρω από το οπλισμένο σκυρόδεμα έχει λάβει πολλά διεθνή βραβεία. Παρ’ όλα αυτά, σε μια δύσκολη περίοδο για την Ελλάδα και δη τον κατασκευαστικό κλάδο, αποφάσισε να επιστρέψει στη χώρα μας και να δοκιμάσει την τύχη του εδώ ως νέος επιχειρηματίας με όχημα τη μεγάλη εμπειρία που έχει αποκτήσει στο εξωτερικό αλλά και τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, δηλαδή των drones στον τομέα της επιθεώρησης μεγάλων κατασκευαστικών έργων.
Η εταιρεία του Inspedrone ξεκίνησε τη λειτουργία της μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο. «Είναι μια υπηρεσία που έχει αναπτυχθεί πολύ στο εξωτερικό και ιδίως σε ανεμογεννήτριες», λέει στην «Κ».
«Χρησιμοποιώντας drone για την επιθεώρηση ενός έργου, μειώνονται το κόστος, ο χρόνος, αλλά και το ρίσκο ατυχήματος των εναεριτών. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι μπαίνει το μηχάνημα στη θέση του ανθρώπου, αλλά ότι αντί ο εργαζόμενος να ψάχνει σπιθαμή προς σπιθαμή ένα έργο για τυχόν βλάβες, στέλνεται πρώτα το drone, εντοπίζει το πρόβλημα και κατόπιν επεμβαίνει ο ανθρώπινος παράγοντας. Έτσι, εκτός των άλλων έχει και τον χρόνο να οργανώσει τη διόρθωση που χρειάζεται, να ξέρει τι εργαλεία απαιτούνται κ.ο.κ.». Η τεχνολογία έχει εξελιχθεί τόσο που ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος με κάμερες 4Κ μπορεί να ελέγξει ένα έργο σε απόσταση κοντινότερη του μισού μέτρου και να διακρίνει τυχόν ρωγμές ή άλλα προβλήματα.

Με θερμικές κάμερες

«Μια άλλη δυνατότητα είναι χρησιμοποιώντας τις κάμερες θερμότητας να διαπιστώσει, για παράδειγμα, ποια πάνελ σε ένα ηλιακό πάρκο είναι χαλασμένα. Σε διαφορετική περίπτωση, μια εταιρεία θα έπρεπε να ξοδέψει πολύ χρόνο για να ελέγξει την κατάσταση των πάνελ με κάμερες χειρός».
Η εταιρεία του κ. Φερετζάκη απευθύνεται πάντως κυρίως σε κατασκευαστικές εταιρείες οι οποίες επιθυμούν να έχουν τον πλήρη έλεγχο της πορείας ενός έργου.
«Χρησιμοποιώντας ένα drone ανά τακτά διαστήματα μπορούμε με αεροφωτογραφίες και βίντεο να δημιουργήσουμε τρισδιάστατο μοντέλο που θα αναφέρει στον πελάτη την πρόοδο του έργου. Αν, για παράδειγμα, ξεκινήσει το έργο στο Ελληνικό, ο κατασκευαστής θα χρειαστεί ελικόπτερα ή ανυψωτικά για να ελέγχει την πορεία των κατασκευών. Μια φωτογραφία είναι χίλιες λέξεις και μπορεί έτσι να διαπιστωθεί ποιος εργολάβος έχει μείνει πίσω. Είναι πολύ πιο φθηνό η δουλειά αυτή να γίνει με ένα drone αντί για ελικόπτερο ή γερανό».
Η Inspedrone επίσης προσφέρει υπηρεσίες επίβλεψης των ήδη ολοκληρωμένων έργων, όπως αυτοκινητοδρόμων, μεγάλων γεφυρών, εργοστασιακών μονάδων κ.λπ.
«Οι δυνατότητες είναι ανεξάντλητες. Τα drones μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και στη ναυτιλία, σε περίπτωση ατυχήματος ή ναυαγίου. Με τη φωτογραμμετρία μπορούμε να μετρήσουμε την έκταση μιας διαρροής πετρελαίου και να ελέγχουμε εάν τα μέτρα που λαμβάνονται έχουν αποτέλεσμα, εάν πράγματι μειώνεται η ρύπανση. Είναι κάτι που μέχρι τώρα γίνεται με ελικόπτερο. Μπορούμε ακόμα και να βοηθήσουμε σε πάρα πολλά άλλα, όπως σεισμούς ή άλλες φυσικές καταστροφές, διότι μπορούμε με τη χρήση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών να επιθεωρήσουμε τα κτίρια και να κρίνουμε αν είναι ασφαλή, χωρίς να θέσουμε σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Ακόμα, σε επιχειρήσεις αναζήτησης και διάσωσης, με ειδικές κάμερες θερμότητας κ.λπ.», καταλήγει ο κ. Φερετζάκης.

Γράφει η Λίνα Γιάνναρου – Πηγή: www.kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια