Αρχιτεκτονική μελέτη - Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης - Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς - Γιάννης Λουκής

Ξεκινώντας ως κεντρική ιδέα για τον σχεδιασμό αυτής της κατοικίας ήταν αυτή της σύγχρονης εκδοχής μιας εξοχικής έπαυλης, όπως αυτή εμφανίστηκε στο 19ο και στις αρχές του 20ου αιώνα. Δηλαδή το «αρχοντόσπιτο», το οποίο πέρα από τη «μαστοριά» στην κατασκευή του θα εξέφραζε την καλλιέργεια και τον κοσμοπολιτισμό των χρηστών του.

Το οικόπεδο (575 m2) στο τέλος του τελευταίου οικοδομικού τετραγώνου του νέου σχεδίου πόλεως, αγναντεύει προς τα δυτικά και τα βόρεια το φυσικό τοπίο του Ακρωτηρίου Χανίων.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Ενώ είναι θεωρητικά μικρό για ένα τέτοιο σχεδιαστικό εγχείρημα, η συνέχεια του με το ανέγγιχτο μεσογειακό τοπίο του Ακρωτηρίου στα δυτικά του, αποκαθιστά την αίσθηση της «ζωής στην εξοχή».
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Μια πολυπληθής οικογένεια με παιδιά και εγγόνια, η οποία ζει και εργάζεται εκτός Ελλάδας, αλλά με ισχυρούς δεσμούς με την περιοχή των Χανίων, επέλεγε αυτό το μικρό κομμάτι γης για να ζει μεγάλα διαστήματα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, συνδυάζοντας εργασία και διακοπές.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Η βασική σκέψη χωροθέτησης αυτής της κατοικίας ήταν το άνοιγμα – έκθεση στο φυσικό τοπίο στα δυτικά και η δημιουργία «φράγματος» στα ανατολικά, όπου δεσπόζει το ποικιλόμορφο ημι-αστικό τοπίο της νεόδμητης περιοχής.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

“Οι μελετητές σχεδίασαν αυτό το «φράγμα» ως διώροφη πέτρινη «μάντρα» με μικρά ανοίγματα, ώστε να ενισχυθεί η ένταξη του κτιρίου στον φυσικό περίγυρο”.

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Οι πέτρες αυτής της λιθοδομής προήλθαν από την εκσκαφή του υπογείου και των θεμελίων της κατοικίας.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Στην εσωτερική πλευρά και σε όλο το μήκους αυτού του «τείχους – φράγματος» οργανώθηκαν όλες οι οριζόντιες και κάθετες προσβάσεις προς τους κύριους χώρους.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Οι κύριοι χώροι – όλοι προσανατολισμένοι προς το φυσικό τοπίο στα δυτικά – οργανώθηκαν σε δύο διώροφες πτέρυγες χωρισμένες από μία μικρή αυλή-κήπο.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Στο ισόγειο της νότιας πτέρυγας οργανώθηκαν οι χώροι υποδοχής με αυξημένο ύψος στο χώρο του καθιστικού, ενώ στον όροφο ο ιδιωτικός χώρος με το κυρίως υπνοδωμάτιο-γραφείο.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

“Στη βόρεια πτέρυγα και οι δύο όροφοι στεγάζουν τέσσερα υπνοδωμάτια με τα λουτρά τους”.

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Ο αναγκαίος δυτικός προσανατολισμός απαίτησε μία οργάνωση ημι-υπαίθριων χώρων διαβίωσης καθώς και ένα σύνθετο συνδυασμό υαλοστασίων.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

“Οι ημι-υπαίθριοι χώροι μαζί με τις υγρές επιφάνειες και τις φυτεύσεις συμπληρώνουν οργανικά το κυρίως κτίριο σε μια συνολική διαμόρφωση της ιδιοκτησίας”.

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Από το στάδιο του αρχικού σχεδιασμού, οι μελετητές γνώριζαν ότι θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή ξυλεία «Teak», την οποία ο ιδιοκτήτης είχε την δυνατότητα να εισαγάγει σε ποικίλες μορφές και μεγέθη, για εσωτερική και εξωτερική χρήση.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Έτσι εκτός από τα εσωτερικά και εξωτερικά δάπεδα, το «Teak» χρησιμοποιήθηκε στους εσωτερικούς χώρους, όπως στα ταβάνια και στα διαχωριστικά των κύριων χώρων και των χώρων κυκλοφορίας, καθώς και εξωτερικά ως κάθετα και οριζόντια σκιάδια της υπαίθριας κουζίνας.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

“Ιδιαίτερα πρέπει να τονιστεί η χρήση της «Teak» σανίδας στην εξωτερική επιφάνεια του κενού όγκου πάνω από την είσοδο”.

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Αυτός ο όγκος εκτός από την σηματοδότηση της κύριας εισόδου της κατοικίας, επιτρέπει την οπτική επαφή από τον χώρο «boudoir» του κυρίως υπνοδωματίου στο χώρο της εισόδου.
Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Photo Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής

Όλα τα εσωτερικά (πάγκοι, ντουλάπια, ράφια, γραφεία) σχεδιάστηκαν από τους μελετητές ως ένα οργανικό συμπλήρωμα των εσωτερικών φερόντων στοιχείων και διαχωριστικών, όπου το «Teak» πλαισιώνεται από συνδυασμούς ανοξείδωτου μετάλλου, γυαλιού και μαρμάρινων επιφανειών.
Κάτοψη ισογείου, © Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης

Κάτοψη ορόφου, © Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης

Στοιχεία & Συντελεστές έργου:

Τίτλος έργου: Εξοχική κατοικία στον Καλαθά Ακρωτηρίου Χανίων, Τοποθεσία: Χανιά – Κρήτη, Αρχιτεκτονική μελέτη – Επίβλεψη: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Συνεργάτες αρχιτέκτονες: Γιώργος Περάκης – Αγγελική Τερεζάκη – Στέφη Φιλιπποπούλου – Ιωάννα Φραγκάκη, Στατική μελέτη: Δημήτρης Μανιουδάκης, Η/Μ μελέτη: Η. Κανατάκης – Ε. &.Κ. Κουκλάκης, Εργοληψία και διαχείριση κατασκευής: Δημήτρης Μανιουδάκης, Χρόνος κατασκευής: 2017 – 2018, Κείμενο παρουσίασης: Αριστομένης Βαρουδάκης – Γιώργος Βαρουδάκης, Φωτογραφίες: Δημήτρης Καλαποδάς – Γιάννης Λουκής