Αρνητικές επιδόσεις κατέγραψε ο εγχώριος ξενοδοχειακός κλάδος το α’ τρίμηνο του 2019, με μείωση στην πληρότητα, τις τιμές και στις προκρατήσεις, όπως αναφέρει η Έρευνα Συγκυρίας που διενήργησε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).

Η έρευνα του ΙΤΕΠ, με τίτλο: «Επιδόσεις ξενοδοχείων κατά το α΄τρίμηνο και προβλέψεις για την τουριστική σεζόν 2019», πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.956 ελληνικών ξενοδοχείων σε σύνολο 9.873 και παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση.
Με βάση τα ευρήματα καταγράφεται ότι το 45% των μονάδων συνεχούς λειτουργίας παρουσίασε μειωμένη πληρότητα, ενώ 1 στα 4 ξενοδοχεία εμφάνισε μείωση στις τιμές του.
Αντίστοιχα, το 46% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας κατέγραψε μείωση στις προκρατήσεις του, ενώ το 23% αυτών αναγκάστηκαν να μειώσουν τις τιμές που προσφέρουν για τα Early Bookings (κρατήσεις τελευταίας στιγμής), ώστε να προσελκύσουν νέα πελατεία.
Συμπερασματικά όπως αποτυπώνεται στην έρευνα συγκυρίας και ειδικότερα στον απολογισμό α’ τριμήνου 2019, στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας:
  • Το 45% των μονάδων κατέγραψε μειωμένη πληρότητα κατά το α’ τρίμηνο του 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Κατά μέσο όρο η μείωση άγγιξε το 24%.
  • Μεσοσταθμικά, σε επίπεδο επικράτειας, η μείωση της πληρότητας ανήλθε ποσοστιαία στο 7,4%.
  • Κατά το ίδιο διάστημα 1 στα 4 ξενοδοχεία (25%) μείωσαν τις τιμές τους, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 15%, ενώ το 64% των ξενοδοχείων διατήρησε σταθερές τις τιμές του.
Αντίστοιχα για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας η έρευνα διαπιστώνει ότι:
  • Στο 46% των ξενοδοχείων οι προκρατήσεις, που αποτελούν το δείκτη για την πορεία της τουριστικής κίνησης, παρουσίασαν μείωση, η οποία κατά μέσο όρο ήταν 21%.
  • Όσον αφορά στις εκπτώσεις που δίνουν οι ξενοδόχοι για τα λεγόμενα Early Bookings, το 75% δήλωσε ότι διατήρησε τις τιμές του σταθερές, ενώ το 23% αναγκάστηκε να προσφέρει αυξημένες εκπτώσεις προκειμένου να προσελκύσει νέα πελατεία.
Την ίδια ώρα η Έρευνα Συγκυρίας για τις προβλέψεις της τουριστικής περιόδου 2019 για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας καταγράφει ότι:
  • Το 31% ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητα των ξενοδοχείων τους για το 2019 θα είναι μειωμένη σε σχέση με το 2018. Η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στο 20%.
  • Αντίστοιχα, το 21% των ξενοδόχων προβλέπουν πτώση στις τιμές τους. Κατά μέσο όρο η μείωση υπολογίζεται στο 13%. Τέλος, το 65% εξ αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους κατά το 2019.
Ακολούθως για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας η έρευνα συμπεραίνει ότι:
  • Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας. Έτσι το 43% των ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητά τους κατά τη θερινή σεζόν του 2019, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 16%.
  • Το 16% των ξενοδόχων προβλέπει μείωση στις τιμές των ξενοδοχείων τους σε σχέση με την αντίστοιχη σεζόν του 2018. Σε επίπεδο επικράτειας η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 13%. Το 60% αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους.
  • Τέλος, από τη μελέτη προκύπτει ότι υπάρχει αφενός μια ανομοιομορφία ως προς τις επιδόσεις ανάλογα με την περιφέρεια και ότι υπάρχει ανάγκη στήριξης των ξενοδοχείων χαμηλότερων κατηγοριών, καθώς αυτά δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις στους δείκτες τιμής και πληρότητας πανελλαδικά.