Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης
TSIALOS

Το οικόπεδο βρίσκεται στην οδό Λαμψάκου, που συνδέει την λεωφόρο Β. Σοφίας με την οδό Μιχαλακοπούλου στο ύψος της Αμ. Πρεσβείας. Ο ιστός της πόλης σ’ αυτό το σημείο είναι πυκνός, και το οικοσύστημα σύστημα, το παλαιό συνεχές, έχει διαμορφώσει ψηλά και συμπαγή μέτωπα στις πλευρές των δρόμων. 

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Το οικόπεδο είναι εμβαδού 227,96 μ² και το πλάτος της οδού είναι 10,00μ. Η κύρια όψη του οικοπέδου έχει προσανατολισμό Νότιο. Το οικόπεδο βρίσκεται σε ένα σημείο που υπάρχει μία πάροδος που καθιστά το οικόπεδο γωνιακό.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Είναι ένα κτήριο γραφείων, που ο εργοδότης επιθυμούσε εξάντληση του ύψους και του συντελεστή δόμησης, κάλυψη όλων των απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης, μεγάλη είσοδο και ταυτόχρονα είσοδο απομονωμένη και προστατευμένη από τον δρόμο.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Το ισόγειο του κτηρίου δηλαδή να μην χρησιμοποιηθεί σαν κατάστημα αλλά μόνο σαν είσοδος, αυτό είναι και το στοιχείο που καθορίζει την σχέση του κτηρίου με την γειτονιά στο επίπεδο του ισογείου. Τα παραπάνω συνοδεύονται και από τους όρους και περιορισμούς της υπάρχουσας νομοθεσίας, και τα λειτουργικά απαιτούμενα.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Δηλαδή:

  • Κάλυψη: 227,96 Χ 0,60 = 136,78μ²
  • Δόμηση: 227,96 Χ 3,60= 820,66 μ²
  • Ύψος: 32,00μ + 1,5μ στέγη.
  • Ύψος στην οικ. Γραμμή 15,00μ.
  • Κάθοδος στο υπόγειο parking.
  • Κλιμακοστάσιο με προθάλαμο και χώρο αναμονής αμαξιδίου ΑΜΚ.
  • Δεύτερο κλιμακοστάσιο πυροπροστασίας.
  • Αντιστήριξη της μεσοτοιχίας, διότι το όμορο κτήριο «πατούσε» από τον τρίτο όροφο και πάνω στις πλάκες του υπάρχοντος κτηρίου, που κατεδαφίστηκε.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Τα πραγματοποιούμενα στοιχεία δόμησης είναι:

  • Κάλυψη: 136,77μ²
  • Δόμηση: 1121,60μ²
  • Εμβαδόν υπογείων: 222,43μ²χ3=667,29μ²
  • Μέγιστο ύψος: 32,00μ.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Οι στόχοι της ομάδας μελέτης της ΩΜ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΕΠΕ ήταν:

  • να αποφευχθεί η υποχρεωτική κλιμακωτή διάταξη του κτηρίου, λόγω ιδεατού στερεού.
  • να μεγιστοποιηθεί ο ωφέλιμος χώρος στο ισόγειο για είσοδο που να αναφέρεται σε ένα κτήριο 1000μ² και όχι σε μία τυπική πολυκατοικία.
  • να εξασφαλισθεί η ζητούμενη ιδιωτικότητα στο επίπεδο του ισογείου.
  • να επιτευχθεί ο καλύτερος δυνατός αερισμός και ηλιασμός από τον Νότο των χώρων του κτηρίου.
  • να διατηρηθεί η σαφής οικοδομική γραμμή, η αυστηρή τομή που χαρακτηρίζει την οδό Λαμψάκου.
  • να συνθεθεί ένα κτήριο που να είναι αναγνωρίσιμο, αλλά να μην προκαλεί με στοιχεία επίδειξης και εντυπωσιασμού. Η μορφή του κτηρίου να προέρχεται από την ανάγνωση της λειτουργίας του στην όψη, από την ανάδειξή του κατασκευαστικού συστήματος, της οικοδομικής και της διάρθρωσης των αρχιτεκτονικών στοιχείων από τα οποία αποτελείται. Άρα να εφαρμοστούν, σήμερα, οι αρχές του μοντέρνου κινήματος που οι αρχιτέκτονες τις θεωρούν αρχές που διέπουν διαχρονικά την υγιή και καλή αρχιτεκτονική. Αυτή είναι η άποψή τους, που μέλλει να δικαιωθεί ή το αντίθετο.
Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Τέλος στην συμβολή της λεωφόρου Β. Σοφίας και της οδού Λαμψάκου βρίσκεται ένα κτήριο της δεκαετίας του ’30 που σημάδεψε την Ελληνική Αρχιτεκτονική, ένα κτήριο του Γ. Κοντολέοντα. Το κτήριο αυτό εξαιρετικά λιτό, αυστηρό, αλλά παραδόξως ακόμη δροσερό και νεανικό, εκτός από το εμφανές λεξιλόγιο του μοντέρνου κινήματος, έχει και ένα στοιχείο ριζοσπαστικό και θα λέγαμε γενναίο.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Οι κύριοι χώροι του στρέφονται, πολύ σωστά, στον καλό νότιο προσανατολισμό και όχι προς την πλατιά λεωφόρο, η όψη στη Β. Σοφίας που είναι και η όψη ανάδειξης του κτηρίου είναι, κατά κύριο λόγο, ένα δυναμικό και ραδινό κλιμακοστάσιο. Ο συνθέτης προτίμησε την λειτουργία και την ειλικρίνεια από την επίδειξη! Αυτές οι αρχές χαρακτηρίζουν την θέση των αρχιτεκτόνων του έργου για την Αρχιτεκτονική που είχε στο παρόν πόνημα έναν σύμμαχο και υποστηρικτή, τον εργοδότη του έργου.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Η πρότασή τους που απαντά και ικανοποιεί τα παραπάνω λειτουργικά και μη θέματα είναι η εξής:
Ο ακάλυπτος τοποθετήθηκε στην οικοδομική γραμμή και όχι ως είθισται στο πίσω μέρος του οικοπέδου. Αυτή η επιλογή επιτυγχάνει, καλύτερο φωτισμό και ηλιασμό μιας και το κτήριο απομακρύνεται από τα απέναντι, επιτρέπει το ύψος της πρόσοψης να είναι 32,00μ., όσο επιτρέπεται, και το εμβαδόν της κάτοψης να μην μειώνεται σταδιακά στους τελευταίους πέντε ορόφους.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Ο τοίχος αντιστήριξης της μεσοτοιχίας, γίνεται από απλό τοιχίο, τμήμα της πρόσοψης στοιχείο που το χαρακτηρίζει και αποτελεί πλέον λειτουργικό τμήμα του κτηρίου. Αυτό γιατί είναι ο φορέας όλου του συστήματος των προβόλων και κλιμάκων που αποτελούν το κλιμακοστάσιο της πυροπροστασίας.
Το κλιμακοστάσιο επίσης σ’ αυτή τη θέση δεν περιέχεται στο περίγραμμα της βασικής κάτοψης και την αφήνει καθαρή ορθογώνια χωρίς δυσεπίλυτες εσοχές. Απ’ αυτό το σύστημα σημειώνουμε ότι στην κάλυψη προσμετράει μόνο ο τοίχος και η σκάλα, τα πλατύσκαλα είναι πρόβολοι, άρα εκτός κάλυψης, εξοικονομείται έτσι λειτουργικός χώρος.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Ο ακάλυπτος χώρος που τοποθετείται στην οικοδομική γραμμή περικλείεται και ορίζεται από δομικό στοιχείο, έναν τοίχο, που προσμετράει στον συντελεστή δόμησης και στην κάλυψη. Γίνεται ο υπαίθριος από υπολειπόμενος χώρος, χώρος αυτοοριζόμενος.
Αποτελεί συνέχεια του στεγασμένου χώρου εισόδου, και μαζί μ’ αυτόν γίνονται ένας ενιαίος σημαντικών διαστάσεων χώρος υποδοχής, αφού καλύπτουν όλη την έκταση του οικοπέδου. Σ’ αυτό συμβάλλει και το ότι ο τοίχος που ορίζει τον υπαίθριο  χώρο είναι η συνέχεια του τοίχου που ορίζει την είσοδο αφού ανάμεσά τους παρεμβάλλεται μόνο ένα υαλοστάσιο.
Η υλοποίησηση αυτής της αυλής και στον κατακόρυφο άξονα επιτρέπει στην όλη σύνθεση να αποκαταστήσει την κατάργηση του μετώπου της οδού Λαμψάκου και μάλιστα με ένα στοιχείο μονώροφο που δίνει μία ανθρώπινη κλίμακα και μία «ανάσα» από την σκληρή μονότονη ψηλή γραμμή του υπόλοιπου δρόμου.
Το χαμήλωμα αυτό του μετώπου της Λαμψάκου αποτελεί την πρώτη σήμανση της ύπαρξης ενός διαφορετικού στοιχείου σ’ αυτή την περιοχή της οδού Λαμψάκου, η δεύτερη σήμανση είναι το στοιχείο της μεσοτοιχίας με την διαγώνια απόληξή του και την σκάλα κινδύνου.
Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

   Το κτήριο αποτελείται από βάση, που είναι η είσοδος, υπαίθρια και κλειστή, από κορμό, που είναι οι κυρίως γραφειακοί χώροι, και στέψη που είναι ένας διώροφος χώρος στους δύο τελευταίους ορόφους εν εσοχή.
Η διάρθρωση των τριών αυτών στοιχείων αποτελείται από άλλα επίπεδα δισδιάστατα αρχιτεκτονικά στοιχεία. Ένα «Γ» που ορίζει τις μεσοτοιχίες. Μία επιφάνεια που αρχίζει από το ανατολικό άκρο της αυλής, διατρέχει όλο το μήκος του οικοπέδου και στο βορειοδυτικό άκρο ανυψώνεται και φθάνει μέχρι και το δώμα του κεντρικού κλιμακοστασίου.
Μία κατακόρυφη επιφάνεια που είναι η πρόσοψη της οδού Λαμψάκου, και τέλος από οριζόντια επίπεδα που «γεμίζουν» το κενό ανάμεσα σ’ αυτά τα στοιχεία και είναι τα δάπεδα, οι χώροι ζωής του κτηρίου. Όλα τα παραπάνω στοιχεία είναι κατασκευασμένα από εμφανές σκυρόδεμα και αποτελούν τον δομικό σκελετό του κτηρίου.
Τα κενά πληρώνονται κατά κύριο λόγο με υαλοστάσια και πανέλα τσιμεντοσανίδας. Το μέταλλο διατρέχει το κτήριο, μέσα και έξω. Είτε με το στοιχείο του υπαίθριου κλιμακοστασίου, είτε σαν στοιχείο σκίασης των όψεων ή της αυλής.
Όλα τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι άβαφα, στο φυσικό τους χρώμα, και αυτό που τα διαφοροποιεί είναι η υφή τους. Το προστατευτικό χρώμα των χαλύβδινων στοιχείων είναι είτε γαλβάνισμα, είτε χρώμα που προσπαθήσαμε να δείχνει μάλλον το υλικό παρά να το χρωματίζει. Το μοναδικό χρωματιστό στοιχείο, είναι η κόκκινη πόρτα της αυλής που συνδέει το κτήριο με τον δρόμο και σημαίνει την κύρια είσοδο σ’ αυτό.

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης

Σε επίπεδο άρθρωσης των αρχιτεκτονικών στοιχείων μεταξύ τους και στο αντίστοιχο κατασκευαστικό, η πρόταση των αρχιτεκτόνων διέπεται από τις αρχές της βασικής σύνθεσης.
Λιτότητα, ανάδειξη του στατικού ή δομικού ρόλου του κάθε στοιχείου, σαφήνεια στην συναρμογή, εμφανής μη επιτηδευμένος τρόπος δόμησης. Είναι χαρακτηριστικό του έργου για παράδειγμα η μη επιτηδευμένη και έντεχνη minimal σχεδίαση των υαλοστασίων που εξαλείφει τον τρόπο κατασκευής τους και αναδεικνύει το κενό, αλλά η χρήση τρεχουσών διατομών και μηχανισμών προσιτά στον καθένα που φαίνεται όλη η δομή των υαλοστασίων.
Όμως όλες οι λεπτομέρειες και τα επί μέρους στοιχεία, όπου κρίθηκε απαραίτητο είναι δουλεμένα στην λεπτομέρεια τους. Ορισμένα από αυτά τα στοιχεία είναι η χαλύβδινη εξώπορτα, ο φεγγίτης του τελευταίου ορόφου, η απόληξη του στρογγυλού υποστυλώματος και η σύνδεσή του με τα δοκάρια στον Η’ όροφο, τα έπιπλα, που σχεδιάστηκαν και αυτά μετά από επιθυμία του εργοδότη και άλλα.
Η επεξεργασία με αυτόν τον τρόπο στοχευμένων σημείων, δείχνει, κατά την άποψη των αρχιτεκτόνων, ένα άλλο στοιχείο που πρέπει να υπάρχει σε μία κατασκευή. Την φροντίδα και η προσοχή που δείχνει ο Αρχιτέκτονας για ένα έργο που θεωρεί γέννημά του.

Αξονομετρικό

Κατόψεις

Σχέδιο

Βορειοδυτική Όψη

Νοτιοδυτική Όψη

Τομή Α-Α

Τομή Β-Β

Στοιχεία & Συντελεστές Έργου:

Έργο: Κτίριο Γραφείων, Τοποθεσία: Οδός Λαμψάκου 7 – Αθήνα, Ιδιοκτήτης: ALCHIMICA A.E, Αρχιτεκτονική Μελέτη: ΩΜ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ ΕΠΕ, Ομάδα Μελέτης – Αρχιτέκτονες: Δημοπούλου Αθανασία – Σαίτη Καλλιρρόη – Σταθόπουλος Γιώργος – Χριστοδουλέα Αικατερίνη, Συνεργάτης αρχιτέκτων: Χρονά Πολυξένη, Στατική Μελέτη: Τσιάπης Νικόλαος (Πολιτικός Μηχανικός), Μελέτη Αντιστήριξης: Κάρλο Πασκουαλίν (Πολιτικός Μηχανικός), Ηλεκτρομηχανολογική Μελέτη: Π. Χατζημπαήλος – Ι.Παπαγεωργίου & ΣΙΑ / Παναγιώτης Χατζημπαήλος (Μηχανολόγος Μηχανικός), Τοπογράφος: Ζιούβας Νικόλαος, Ανάδοχος Τεχνική Εταιρεία: ΝΑΞΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΙΚΕ, Φωτογράφηση: Κλεάνθης Δημήτρης


Σχόλια

σχόλια